آخرین خبرها

خباز:اختلاف بین اصلاح‌طلبان از جنس مباحثه است نه مجادله

خباز:اختلاف بین اصلاح‌طلبان از جنس مباحثه است نه مجادله

اصلاح‌طلبان باید با روش محکم‌تری به سمت ائتلاف بروند | در صورت ائتلاف باید میثاق‌نامه امضا شود

محمدرضا خباز از نمایندگان ادوار مجلس، استاندار سابق سمنان و عضو حزب اعتماد ملی در رابطه با بروز پاره ای اختلافات در جریان چپ بر سر انتخاب شهردار و احتمال تلکرار تاریخ برای آنها در بزنگاه انتخابات های پیش رو به خبرآنلاین گفت: پیغمبر اسلام می فرمایند «اختلاف امتی رحمت» به این معنا که « اختلاف در امت من رحمت است» بر این اساس  اگر اختلاف مبتنی بر کار کارشناسی باشد نه تنها بد نیست بلکه بسیار هم خوب است در همین راستا باید گفت اختلافی مشکل ساز است که هر کسی بر اساس حرف خود و هوای نفس خود تلاش کند خواسته اش را به کرسی بنشاند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: بنابراین مباحثه پیرامون مسائل امری عبادی است اما مجادله امر حرامی است چراکه در مجادله هرکسی تلاش می کند تا ساز خود را بزند و حرف خود را به کرسی بنشاند. این روزها که مباحث حول محور شهرداری تهران زیاد شده است به نظرم تا حدود زیادی از جنس اختلاف نظر و مباحثه است نه از جنس مجادله؛ آنها درمورد افراد به مباحثه می پردازند و توانمندی های افراد را ارزیابی می کنند تا بهترین فرد را برای شهرداری برگزینند فردی که به اندازه چندین استاندار توان مدیریتی دارد را به عنوان شهردار انتخاب کنند تا بتواند بار مسئولیت شهرداری تهران را به سلامت به دوش بکشد و به پیش برود. بنابراین آنچه در مورد شهرداری تهران و شورای شهر در میان اصلاح‌طلبان جریان دارد از جنس مباحثه است و نه مجادله و این کار پسندیده ای است که البته امیدواریم منتج به یک تصمیم قابل قبول شود تا در اثر یک انتخاب اصلح مردم از آسایش نسبی بیشتری برخوردار شوند.

اودر پاسخ به این سوال که «یکی دو سال بیشتر تا انتخابات مجلس فاصله نداریم این اتفاقات چقدر می تواند بر سر جریان چپ سایه افکند و کار را برای آنها دشوار کند»، گفت: اصلاح طلبان در طول  این ۴۰ سال اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشته اند، یک اتفاق تلخ سال ۸۴ بود که اصلاح طلبان بیشتر از یک کاندیدا داشتند؛ اتفاق تلخ دیگر سال ۸۸ بود که باز اصلاح طلبان بیش از یک کاندیدا داشتند لذا به جای اینکه در زمین خود بازی کنند در زمین رقیب بازی کردند.

خباز با اشاره به موفقیت های اصلاح طلبان در سال های اخیر گفت: جریان چپ اتفاقات شیرین هم پشت سر گذاشت از جمله انتخابات سال ۹۲ بود که با ائتلاف و کنارگرفتن برخی موجب شد این موفقیت با قاطعیت بیشتری به سرانجام برسد. همه این موفقیت ها در نتیجه یک روحیه همکاری بود اما در کنار همه این مباحث خلاء وجود احزاب یکی از مشکلاتی است که ما با ان دست به گریبانیم.

او افزود: اگر ما در کشورمان یک یا چند حزب قوی داشتیم امروز با این مسائل و موضوعات رو به رو نمی شدیم چرا که حزب مدیر برای کشور آماده و تربیت می کند و نیروهایی را برای قبول مسئولیت در پست های مختلف آموزش می دهد اما متاسفانه جای خالی آنها در کشور ما احساس می شود؛ از آنجایی که حزب قوی نداریم بار این مسئولیت به شانه افراد و شخصیت هایی مانند آقای خاتمی و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می افتد در چنین شرایطی است که با وجود نقدها راهی به جز ائتلاف نداریم.

خباز گفت: در ائتلاف سال ۹۴ برخی راه خود را جدا کردند و هزینه این اقدام به گردن جریان اصلاحات افتاد لذا باید شیوه محکم تری در این زمینه اتخاذ کنند و به دنبال راهکاری محکم تر باشند.

استاندار سابق سمنان درباره تشکیل پارلمان اصلاحات نیز با بیان اینکه چندان از چند و چون آن اطلاعی ندارم، گفت: اما بر اساس شنیده ها پارلمان اصلاحات یک مدل از ائتلاف است.

او گفت: انهایی که با لیست به مجلس آمدند و بعد پشت به لیست کردند مصداق بارز نمک خوردن و نمکدان شکستن هستند. در آینده هم اگر قرار باشد ائتلافی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل صورت بگیرد باز این مسئله اتفاق خواهد افتاد و آنها راهشان را بعد از رسیدن به مجلس جدا خواهند کرد مگر آنکه یک میثاق نامه محکمی نوشته شود و هرکجا خطایی یا رفتاری برخلاف میثاق نامه مشاهده شد آن رفتار و تعهد فرد به اطلاع افکار عمومی رسانده شود. که البته باز این مسئله می تواند در قالب حزب گنجانده شود.

خباز تاکید کرد: برای اینکه اشتباهات گذشته تکرار نشود و عده ای از اصولگرایان نتوانند خود را در لیست امید جا بزنند و بعد نمکدان بشکنند باید از همان ابتدا با حساب و کتاب دقیق پیش بروند که یکی از این اقدامات می تواند امضا کردن میثاق نامه باشد.

 ۲۹۲۱۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا