آخرین خبرها

پشت پرده کنفرانس «پاورپوینتی» و عجیب نتانیاهو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پشت پرده کنفرانس «پاورپوینتی» و عجیب نتانیاهو

کریشنا کالامور در «اتلانتیک» نوشت: در روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اظهاراتی بیان کرد: «اسرائیل اسنادی را کشف کرده که نشان می دهد ادعای مقامات ایرانی در مورد این که هیچ وقت درصدد دستیابی به سلاح هسته ای نبوده اند دروغ بوده است.» وی افزود: « جمهوری اسلامی ایران برنامه گسترده برای توسعه سلاح های هسته ای داشته و اسناد مربوط را در یک آرشیو در تهران پنهان کرده اند.» وی گفت: « من اینجا هستم تا به شما یک چیز را بگویم: ایران دروغ گفت». نتانیاهو در اظهاراتش جزئیاتی از این اسناد ایرانی را بازگو کرد و ادعا کرد که ایران آرشیو اتمی خود را به یک مکان مخفی در شورآباد تهران انتقال داده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مقاله آمده است: اسرائیل در یک عملیات ادعایی اطلاعاتی توانسته به ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال از اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای نظامی ایران در قالب ۱۸۳ سی دی دست پیدا کند. نتانیاهو گفت: « ما این مطالب را با آمریکا به اشتراک گذاشته ایم تا صحت آن را تایید کند.»

نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد. اسناد به دست آمده نشان می دهد ایران در پی تولید و آزمایش ۵ کلاهک هسته ای با قدرتی برابر ۱۰ کیلوتن تی‏ ان ‏تی بوده است. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به پروژه آماد قبل از امضای توافق هسته ای اطلاع داشته است. رسانه های اسرائیلی گزارش داده اند که میر بن شابات مشاور امنیت ملی اسرائیلی با همتایان خود در انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد اطلاعات جدید اسرائیل صحبت کرده اند. اما این که نیات نتانیاهو از ارائه این نمایش چیست نامشخص است. اظهارات نتانیاهو در مورد این که ایران در نقطه آستانه دستیابی به سلاح اتمی قرار داشته است خیلی تعجب برانگیز نیست زیرا همین امر دلیل اصلی دستیابی به توافق هسته ای بوده است.

بسیاری از اسلاید هایی که نتانیاهو به نمایش گذاشت مربوط به سال های ۱۹۹۳-۲۰۰۳ بوده است که در این دوره آمریکا شواهدی از برنامه تسلیحاتی هسته ای ایران اشاره کرده است. اما ادعای اصلی نتانیاهو این بود که ایران به برجام پایبند نبوده است.

اظهارات نتانیاهو دارای پیامدهای گسترده نه تنها بر آینده توافق هسته ای بلکه بر احتمال تشدید درگیری و تنش بین اسرائیل و ایران خواهد داشت. اظهارات نتانیاهو تنها چند ساعت پس از حملات نظامی ناشناس به اهداف ادعایی ایرانی در سوریه شکل گرفته است.

درحالیکه دونالد ترامپ توافق هسته ای دوران اوباما را بدترین توافق تاریخ قلمداد کرده است؛ مشاورانش و همچنین متحدان اروپایی درصدد این هستند تا وی را مجاب کنند که در برجام باقی بماند و آن ها برای راضی کردن ترامپ استدلال می کنند به هدف خود که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی است دست یافته اند. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه بعد از دیدارش از واشنگتن دی سی گفت که ترامپ بنا به دلائل داخلی درصدد این است که از شر توافق خلاص شود. بنابراین اظهارات بنیامین نتانیاهو می تواند در عقلانی جلوه دادن خروج یا حفظ توافق کمک کند و به وی این فرصت را می دهد تا بدون عقب نشینی از توافق تحریم های مجدد را علیه ایران تحمیل کند.

رهبران اروپایی همچنین برای حفظ برجام لابی گری خود را فعال کرده اند و آن ها البته معتقدند که این توافق مسائل غیرهسته ای مانند آزمایش موشک های بالستیک، مداخله در جنگ داخلی سوریه و سیاست های عراق، نقش این کشور در مناقشه یمن و حمایت مستمر از نائبان شیعه را شامل نشده است. تمام این عوامل فوق از سوی مخالفان برجام به عنوان نقطه ضعف قلمداد می شود مسائلی که در سخنرانی نتانیاهو ذکر نشدند. اما بزرگترین اعتراض نسبت به برجام در مورد بند « غروب آفتاب» است که نتانیاهو در اظهاراتش آن را مطرح کرد. وی بر این تاکید کرد که محدودیت های خاص در حوزه هسته ای در ۸، ۱۰ و ۱۵ سال به پایان می رسد. مخالفان برجام معتقدند که این موارد به جمهوری اسلامی اجازه می دهد تا آن ها به راحتی پس از پایان زمان محدودیت ها مجددا برنامه سلاح هسته ای خود را از سربگیرند و این توافق صرفا زمان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تاخیر می اندازد. بنیامین نتانیاهو در اظهاراتش بیان کرد که نیت ایران در حفظ آرشیو اتمی خود این است که در نهایت برنامه ساخت سلاح اتمی را از سر بگیرد. در مقابل حامیان برجام معتقدند که انتقاد از بند غروب آفتاب اشتباه در تفسیر از توافق هسته ای است و آن ها بر این عقیده هستند که طبق توافق محدودیت های دائمی دیگری هم در برنامه هسته ای ایران لحاظ شده است.

نتانیاهو یکی از مخالفان سرسخت برجام است. رهبران اسرائیل بر این تاکید می کنند که از دیدگاه نتانیاهو ایران تهدیدی وجودی برای اسرائیل است. مواضع ایران در حمایت مالی و نظامی از گروه های حزب الله، حماس و سازمان های شبه نظامی فلسطین در نوار غزه بنیان هراس نتانیاهو را تشکیل می دهد. بنابراین عامل دیگری که زمینه هراس نتانیاهو را فراهم کرده نفوذ فزاینده ایران در سوریه است. زیرا که نائبان منطقه ای ایران به نزدیکی مرز زمینی اسرائیل رسیده اند. اسرائیل از حضور نظامی دائمی ایران در سوریه هراس دارد.

دولت های اسرائیل و آمریکا در سطح بالا در مورد آخرین حمله به سوریه و اظهارات نتانیاهو در مورد برنامه هسته ای ایران با یکدیگر در ارتباط بوده اند. بعد از دیدار وی با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شکل گرفته است. مایک پمپئو در اظهاراتی بیان کرد که آمریکا عمیقا در مورد تشدید تهدیدات ایران علیه اسرائیل و منطقه و همچنین سلطه این کشور بر خاورمیانه نگران است. در هفته گذشته جیمز متیس ساعاتی پس از دیدار با آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل بر این تاکید کرد که چشم انداز درگیری و تقابل بین اسرائیل و ایران بسیار محتمل است. علاوه بر این ژنرال جوزف ووتل رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا که بر منافع نظامی این کشور در منطقه خاورمیانه نظارت دارد در هفته گذشته با همتایان ارشد اسرائیلی خود دیدار کرد. اوی ایزکراف تحلیلگرخاورمیانه بر این عقیده است : « این اقدامات آغاز یک عملیات هماهنگ و مشترک آمریکایی – اسرائیلی برای محدود کردن فعالیت های نظامی ایران در سوریه است. این اقدام همزمان با انتقال پیام به مسکو بر این که تاسیس پایگاه های نظامی ایران در سوریه برای اورشلیم و واشنگتن قابل قبول نیست» در نهایت بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی در مورد ترامپ گفت: « من مطمئن هستم که او ( ترامپ) کار درست را انجام خواهد داد که این بهترین اقدام برای اسرائیل و صلح جهانی است.»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا