آخرین خبرها

ترامپ: بعید نیست دوباره در خصوص برجام مذاکره کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ: بعید نیست دوباره در خصوص برجام مذاکره کنیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «محمد بوهاری» همتای نیجریایی خود، در خصوص مسائل مختلف و از جمله تصمیمش در خصوص برجام، سخن گفت.

ترامپ باید بر اساس قوانین داخلی آمریکا، تا پیش از ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مِی) نظرش را در خصوص پایبند بودن یا نبودن ایران به برجام، اعلام کند؛ بر اساس متن برجام و قواعد حاکم بر روابط بین‌الملل، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مسئول و متخصص انجام چنین کاری است اما آمریکایی‌ها، در این خصوص رویه داخلی خودشان را دارند.

ترامپ بخش برجامی سخنان خود را با اشاره به منقضی شدن برخی تعهدات ایران در سال ۲۰۲۵ آغاز کرد و گفت: «برجام ظرف هفت سال آینده منقضی می‌شود و ایران آزاد است تا به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش برود. هفت سال، همین فردا است. این قابل قبول نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا سعی کرد تقصیر عدم توفیق آمریکا در عمل به تعهدات برجامی خود را به گردن ایران بیاندازد و گفت: «وضعیت قابل قبولی نیست. من از قبل گفته‌ام که این اتفاقات در حال از بین رفتن است. آنها (ایرانی‌ها) بیکار ننشسته‌اند. دارند موشک آزمایش می‌کنند. بعضی‌هامی‌گویند هدف آنها از این کارها نمایش تلویزیونی است. من اینطور فکر نمی‌کنم.»

دونالد ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست و قول داده بود که پس از ورود به کاخ سفید، آن را پاره کند؛ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که هفته گذشته در خصوص برجام با ترامپ مذاکره کرد،گفته که رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر قول‌های انتخاباتی‌اش، برای گرفتن تصمیمی سخت در خصوص برجام، تحت فشار است.

ترامپ امشب گفت که هیچ‌کس از تصمیمش خبر ندارد ولی این تصمیم را پیش از ۱۲ می اعلام می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا البته بخشی از نقشه خود برای توافق هسته‌ای را فاش کرد و گفت که قصد راه انداختن مذاکراتی جدید با ایران را در سر دارد.

ترامپ در این خصوص گفت: «۱۵۰ میلیارد دلار به ایران دادیم و چیزی به دست نیاوردیم. بنابراین، منظور ما این نیست که قصد مذاکره بر سر یک توافق جدید را نداریم. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. اما اتفاقی که امروز افتاد نشان می‌دهد که حق صد در صد با من بود.»

منظور ترامپ از «اتفاقات امروز»، شوی تبلیغاتی «بنیامین نتانیاهو» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ادعای تلاش‌های ادامه‌دار تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا