آخرین خبرها

مرگ کنفرانس های خبری کاخ سفید در عصر ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرگ کنفرانس خبری‌های کاخ سفید در عصر ترامپ

قدمت برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی ریاست جمهوری در آمریکا به نسل‌ها قبل باز می‌گردد، اما با وجود دونالد ترامپ در راس امور ظاهرا دیگر اینگونه نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از یک سال از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تنها کنفرانس خبری دولتش را برگزار کرد و ۷۷ دقیقه رسانه‌ها را به باد انتقاد گرفت و از اخراج مشاور امنیت ملی خودش دفاع کرد و باز هم گفت که کمپین انتخاباتی او با روس‌ها همدستی نداشته است، می‌گذرد.

اما اینطور به نظر می‌رسد که کاخ سفید تمایلی به برگزاری دومین کنفرانس خبری ندارد و مشاوران ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهوری آمریکا به سبکی کاملا غیر رسمی‌تر با رسانه‌ها برخورد می‌کند. البته برخی معتقدند همین موجب می‌شود تا خبرنگاران نسبت به دولت‌های گذشته در این دوره گاها دسترسی بیشتری داشته باشند.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید: رئیس‌جمهور ترامپ بیشتر از سایر روسای جمهوری مدرن در دسترس است و غالبا به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد.

ادعاهای هاکبی در حالی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری آمریکا گاها در نشست‌ها به سوالاتی که خبرنگاران با فریاد می‌پرسند، پاسخ‌های کوتاه می‌دهد و این خبرنگاران جزو گروه معدودی هستند که اجازه دارند در مراسم‌های امضای لوایح یا نهارهای کابینه شرکت کنند و به صورت دوره‌ای عوض می‌شوند. فریادهای خبرنگاران هم گاها در زمان خروج ترامپ از کاخ سفید پاسخ داده می‌شود.

این نوع پاسخ‌دهی موجب می‌شود تا کنترل ترامپ بیشتر از آنچه باشد که در جلسات کنفرانس خبری دیده می‌شود. ترامپ همچنین می‌تواند به سادگی آن دسته از سوالاتی را که تمایلی به پاسخگویی به آنها ندارد نادیده بگیرد و قطعا از پیگیری‌هایی که در یک کنفرانس خبری سنتی دیده می‌شود هم نجات پیدا می‌کند.

به عنوان نمونه ترامپ جمعه گذشته در دفتر کارش به چندین سوال درباره کره‌شمالی و ایران پاسخ داد اما زمانی که یک خبرنگار درباره تهدیدات او علیه مداخله در امور وزارت دادگستری سوال کرد، ترامپ کوتاه و مختصر گفت “متشکرم” و این یعنی جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران تمام شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با رهبران جهان کنفرانس‌های خبری داشته است اما فرمتی دارد که خبرنگاران به آن “دو به دو” می‌گویند چون هر کدام از آن رهبران دو خبرنگار کشورش را انتخاب می‌کنند تا سوال بپرسند و انتخاب ترامپ معمولا از رسانه‌های محافظه‌کار و دوستدار سیاست‌های دولت بوده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا