آخرین خبرها

برگشت 23 تن محصول کشاورزی وارداتی از مرز آستارا به کشورهای مبدا

ایرج شیارکار روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: مبدا این محصولات کشورهای روسیه و گرجستان بود و امسال اولین بار است مبدا برگشت داده می شود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته حدود 680 تن محصولات کشاورزی وارداتی شامل پنبه محلوج، تخته راش، دسته بیل، کاه و کلش خرد شده، دانه کتان، نخود خوراکی و نخود فرنگی از مرز زمینی گمرک آستارا به دلیل رعایت نشدن شرایط قرنطینه، به کشورهای مبدا برگشت داده شده بود.
در فروردین و اردیبهشت ماه امسال 36 هزار و 439 تن محصولات کشاورزی به ارزش 28 میلیون و 411 هزار دلار از گمرک این شهرستان به کشورهای خارجی صادر و 31 هزار و 468 تن محصول کشاورزی به کشور وارد شده است.
اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود.
بر اساس گزارش دیگری از خبرنگار ایرنا در آستارا ، مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا گفت: تصفیه خانه آب بهارستان به عنوان تنها تصفیه خانه شهرستان با ظرفیت تولید 210 لیتر در ثانیه، جوابگوی نیاز فصول گرم نیست و بازسازی آن در قالب طرح آبرسانی آغاز شده است.
علی رضا ملکی نژاد در بازدید خبرنگاران آستارا از تصفیه خانه آب شرب بهارستان آستارا افزود: فعالیت این تصفیه خانه از سال 72 در آستارا با تحقق هدف های 20 ساله آغاز شد و در حال حاضر عمر مفید تاسیسات آن به پایان رسیده و نیازمند بازسازی است.
وی افزود: مرحله نخست طرح بزرگ آبرسانی به شهرستان آستارا شامل انتقال آب رودخانه آقچای به تصفیه خانه بهارستان، حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای این بخش از طرح، قراردادی به میزان 13 میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه تکمیل طرح بزرگ آبرسانی نیازمند یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است، اضافه کرد: مطالعه دومین تصفیه خانه تامین آب شرب شهرستان آستارا بر روی رودخانه چلوند بخش لوندویل آغاز شده و با تامین اعتبار، ساخت آن آغاز خواهد شد.
ملکی نژاد با بیان اینکه آب و فاضلاب شهری آستارا علاوه بر تامین آب مشترکین شهری، آب 13 روستای این شهرستان را نیز تامین می کند، تصریح کرد: با توجه به افزایش دما و کاهش دبی آب رودخانه ها، میزان تولید آب تصفیه خانه بهارستان در روزهای آینده از 210 لیتر به 150 لیتر در ثانیه کاهش پیدا خواهد کرد و مدیریت مصرف باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه روزانه حداکثر 18 هزار متر مکعب آب در تصفیه خانه بهارستان تولید و وارد شبکه می شود، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از روستائیان، آب شرب را برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند و این امر مشکلاتی در تامین آب به وجود آورده است.
شهر آستارا 23 هزار مشترک آب دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124 /2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا