آخرین خبرها

اشرف غنی: انتخابات ریاست‌جمهوری قبل از خرداد ۹۸ برگزار می‌شود

رئیس‌جمهوری افغانستان با اعلام این که انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس مفاد قانون اساسی برگزار می‌شود، گفت که نمی‌خواهد حتی یک روز بدون اراده ملت در منصب خود باقی بماند.

به گزارش ایسنا، محمد اشرف غنی تأکید کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده افغانستان پیش از خرداد ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

دوران ریاست‌جمهوری در افغانستان پنج سال است. غنی گفت: پنج سال این‌طور حساب نمی‌شود که من در کدام روز تحلیف انجام داده‌ام بلکه بر این اساس حساب می‌شود که در قانون اساسی افغانستان چه ذکر شده است.

مراسم تحلیف دور قبلی با حدود چهار ماه تأخیر برگزار شد. به این ترتیب این دوره ریاست‌جمهوری به دلیل جنجال‌ها در آغاز، حدود چهار ماه کوتاه‌تر خواهد بود.

رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که حکومت وحدت ملی باید حساب پس دهد و ملت افغانستان در مقام قضاوت هستند و رأی هم در دست آنهاست.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از حدود دو هفته قبل، ثبت نام از رأی‌دهندگان را آغاز کرده که تاکنون حدود ۵۰۰ هزار تن ثبت نام کرده‌اند. غنی مردم را به ثبت نام برای رأی دادن تشویق کرد و گفت که این یک وظیفه ملی است. پیش از این، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان هم خواستار ثبت‌نام مردم در انتخابات شده و گفته بود، فقط کسانی حق رأی دارند که ثبت نام کنند.

ناامنی یکی از دلایل عمده عدم علاقه‌مندی مردم برای ثبت نام ذکر شده است. غنی با اشاره به ناامنی‌ها گفت: با توجه به این که تحت حملات شدید قرار داریم، تأمین امنیت روند انتخابات و مراکز آن از وظایف درجه اول حکومت است.

قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان ۲۸ مهر امسال برگزار شود. غنی تصریح کرد که دولت در روند برگزاری انتخابات پارلمانی مداخله نخواهد کرد.

او از نمایندگان پارلمان افغانستان نیز خواست که در این روند مداخله نکنند و گفت که میدان رقابت باید برای همه هموار باشد. رئیس‌جمهوری افغانستان افزود: باید به اراده ملت تسلیم شد و دید که آنان به چه کسی رأی می‌دهند.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی‌، غنی گفت که نه حزب سیاسی دارد و نه حزب ایجاد خواهد کرد.

به گفته رئیس‌جمهوری افغانستان،‌ دخالت در تعیین مقام‌های ولایت‌ها از طرف هرکسی که باشد، غیر قابل قبول است.

او گفت، باید به مردم فرصت داد که عادلانه و بدون مداخله قضاوت کنند و از تمام نهادهای سیاسی نیز خواست که مداخله در روند انتخابات را گزارش دهند.

غنی تعادل قوای سه‌گانه را شرط اساسی ثبات در افغانستان دانست و افزود، پارلمان مظهر اراده ملت است.

رئیس‌جمهوری افغانستان استقلال قوه قضائیه را شرط ثبات و حاکمیت قانون در این کشور خواند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا