آخرین خبرهااستان ها

احداث هفتمین پالایشگاه پلاسمای فرآورده‌های خونی دنیا در گیلان

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با اشاره به اینکه هفتمین پالایشگاه پلاسمای فرآورده‌های خونی دنیا قرار است در گیلان احداث شود گفت: در کمیته رفع موانع تولید این طرح تائید شد و حدود ۲۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی این موضوع شده است.

به گزارش تدبیرشرق ، احمد مرادی شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری شبکه باران با بیان اینکه اکنون انقلابی در درمان بیماران سرطانی به‌خصوص درمان خون پیش‌آمده اظهار کرد: خالی کردن مغز و استخوان بیمار‌ سرطانی از سلول‌های نابالغ و ارسال سلول‌های بنیادی خون‌ساز باعث نجات بیمار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کار نجات بیماران سرطانی در سازمان انتقال خون با ایجاد بانک سلول‌های بنیادی شروع شد افزود: این کار در گیلان در سال ۱۳۹۵ شروع و در سال ۱۳۹۶ به این کار سرعت بخشیده شد.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه هرکدام از انسان‌ها یک ساختار ژنتیکی دارند گفت: با یک آزمایش از هر کس این ساختار ژنتیکی به تهران می‌رود و از هر یک‌میلیون نفر یک نفر باهم تشابه ژنتیکی دارند.

مرادی با اشاره به اینکه بیمار سرطانی می‌تواند حدود ۳۰ درصد از خانواده‌اش و ۷۰ درصد در از اجتماع نمونه سلول بنیادی بگیرد تصریح کرد: بانک اطلاعاتی به همین علت بوده که ساختار ژنتیکی افراد آزمایش‌شده در آنجا ثبت می‌شود و درصورتی‌که بیماری به سلول بنیادی نیاز داشته باشد در صورت وجود به‌راحتی در بانک اطلاعاتی تشابه ژنتیکی پیدا می‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است تمامی افراد با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون یک آزمایش خون‌ دهند تا ساختار ژنتیکی‌مان مشخص شود گفت: پلاکت و پلاسما از فراورده‌های اصلی خون هستند و خون ‌در واحد فراورده به پکسل، پلاکت و پلاسما تجزیه می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه پلاسماهای استان‌ها را به آلمان می‌فرستیم افزود: صنعت پلاسما در ایران نیست و به آلمان رفته و تبدیل به دار ‌می‌شود و به کشور برمی‌گردد و در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد و از نظر ارزآوری هم به نفع کشور است.

مرادی با اشاره به اینکه هفتمین پالایشگاه پلاسمای فراورده‌های خونی دنیا قرار است در گیلان احداث شود بیان کرد: اخیراً در کمیته رفع موانع تولید با حمایت دکتر سالاری این موضوع تائید شد و ۲۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه گیلان در بحث فرهنگ اهدای خون‌ جزو استان‌هایی بوده که مردمان بسیار فهیم و ایثارگر دارد گفت: گیلان همیشه جزو استان‌های پرمصرف بوده و این اهدا باید همیشگی باشد.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت می‌توانند خون بدهند تصریح کرد: به هر دلیلی اگر ۵۰۰ هزار نفر مشکل داشته باشند حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر می‌توانند خون‌ بدهند که از شهریور سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۱ درصد رشد داشتیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا