آخرین خبرهااستان هااسلایدرچشم‌انداز توسعه

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در جلسه کار گروه آب زراعی شهرستان لاهیجان: تمام تلاش برای مدیریت صحیح توزیع آب را انجام می دهیم/استان گیلان در سطح کشور در بحث سدسازی مقام اول را دارد+تصاویر

لطفی

 

به گزارش تدبیر شرق کاظم لطفی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه آب زراعی شهرستان لاهیجان اظهار داشت: گیلان در فصل زراعی جاری با ۶۰۰ میلیون مترمکعب کمبود ذخیره آب مواجه است که در رهاسازی سدسفیدرود نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن صرفه جویی شده و بقیه نیز باید مدیریت شود.
وی ادامه داد: از مجموع این میزان کمبود آب در استان، نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب هنگام رهاسازی آب صرفه جویی می شود و در فصل آبیاری مزارع شالیزاری تا پنجم مردادماه نیز باید ۳۰۰میلیون مترمکعب دیگر مدیریت کنیم.
لطفی خاطرنشان کرد: از حجم یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره سد سفیدرود (منجیل) هم اکنون ۹۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره و حدود ۹۰ درصد آبگیری شده که این میزان ذخیره سازی نسبت به سال قبل، ۱۲۰ میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد.
وی شرایط ذخیره آب سد سفیدرود را تهدید کننده دانست و افزود: میزان ورود فعلی آب به سد ۷۵مترمکعب در ثانیه است که این میزان سال قبل ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه بود و هم اکنون آب ورودی سد سفیدرود یک چهارم سال قبل کاهش دارد که این ذخیره پشت سد باید ۱۷۰ هزار هکتار اراضی تحت پوشش شبکه را آبیاری کند و این کار با برنامه ای که تدوین شده، پوشش داده خواهد شد.
لطفی حوضه آبگیری سد سفیدرود را ۵۹ هزار کیلومتر مربع ذکر کرد و گفت: این سد از جمله معدود سدهایی در کشور است که توانسته ۹۰ درصد آبگیری کند و در مجموع بصورت علمی و فنی امور آبیاری را مدیریت و رصد می کنیم و به کشاورزان قول می دهیم که پای کار هستیم و نخواهیم گذاشت هیچ بحرانی در آب کشاورزی و یا شرب استان بوجود آید.
وی با اشاره به تجهیز شرکت آب منطقه ای گیلان به دانش فنی افزود: از ۲۳ هزار و ۸۱۶ هکتار اراضی شالیکاری لاهیجان، ۲۱ هزار هکتار تحت پوشش شبکه آبیاری سد سفیدرود قرار دارد و این شهرستان از بیشترین شبکه آبیاری سد سفیدرود بین شهرستان های استان برخوردار است.




مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان شرایط آبگیری سدها در گیلان و کشور را دارای وضعیتی خاص دانست و خاطرنشان کرد: از آبان ماه سال گذشته با پیش بینی وضعیت فعلی و کم آبی فصل زراعی، نسبت به ذخیره سازی آب اقدام و وضعیت آب به درستی مدیریت می شود.
وی با اشاره به وضعیت اضطراری در استان تا پایان فصل زراعی جاری گفت: باید شرایط به گونه ای مدیریت شود که در تابستان، بحران آب نداشته باشیم.
به گفته لطفی، آب سد سفیدرود از هشتم اردیبهشت رهاسازی و هدایت پیوسته آن در کانال ها تا ۳۱ اردیبهشت ماه انجام می شود ضمن اینکه تاکنون اقدامات خوبی ازجمله لایروبی بیش از یک هزار کیلومتر انهار در استان انجام شده است.
وی آماده کردن تمامی پمپاژها در استان، لاهیجان و چاه های تحت مدیریت کشاورزان و آب منطقه ای را از اقدامات صورت گرفته در مدیریت منابع گیلان در سال جاری ذکر و اضافه کرد: در گیلان بازده آبی که از سد رهاسازی می شود تا رسیدن به مزارع، حدود ۳۵ درصد است درحالی که ۶۵ درصد آب رها شده از سد تا مزارع از بین می رود و بیشترین علت آن، عبور آب از کانال هایی است که پوشش انهار خوبی در داخل مزارع ندارند.
لطفی گفت: برنامه ای در دست داریم که با ترمیم کانال های درجه یک و دو ، بازده آب در حوزه کشاورزی به ۵۰ درصد برسد و جهاد کشاورزی نیز باید نسبت بهسازی انهار درجه سه و چهار در این شهرستان اقدام کند.



** تلاش برای حل مشکلات آبرسانی، مستمر است 
فرماندار شهرستان لاهیجان نیز بیان داشت: تمام تلاش ها بر این است که در سال زراعی مشکلی برای آبیاری اراضی کشاورزی نداشته باشیم به همین سبب از زمستان، اقدامات و هماهنگی های خوبی صورت گرفته است.
امیر جانبازی افزود: حدود ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی لاهیجان ، ۱۰ درصد شالیزارهای استان را تشکیل می دهند و باید از همه ظرفیت های آبیاری استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: لایروبی انهار و زهکشی ها در سال گذشته ۱۵ کیلومتر بود که امسال با سه برابر افزایش، به ۴۵ کیلومتر رسیده و مرمت کانال ها نیز در اولویت برنامه مدیران است.
وی با اشاره به آماده به کار بودن ۹۵ درصد ایستگاه های پمپاژ اراضی کشاورزی، استفاده از اعتبارات استانی برای احداث ایستگاه های پمپاژ را یکی از مطالبات عنوان و اضافه کرد: ۵۳ آببندان یا پهنه آبی با مساحت یک هزار هکتار در شهرستان وجود دارد.
فرماندار لاهیجان رعایت آبیاری صرفه جویانه را به کشاورزان توصیه کرد و گفت: آنان باید با رعایت صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت آب در عین حال بتوانند محصولی کیفی و با کمیت بیشتر، تولید کنند.
سد سفیدرود (منجیل) در سال ۱۳۴۱ روی رودخانه سفیدرود در منجیل به منظور تامین آب شرب شهرها و کشاورزی جلگه استان گیلان با ظرفیت بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید. 


استان گیلان ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که حدود ۸۰ درصد آبیاری اراضی آن از طریق سد سفیدرود در شهرستان رودبار تامین می شوند و اخیراً سد آیت الله بهجت (شهربیجار) برای آب شرب گیلان جایگزین آب شرب این سد شده است. /ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا