آخرین خبرهااسلایدرعلم و تکنولوژی

هواوی به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران متهم شد

هواوی به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران متهم شد

وزارت دادگستری ایالات متحده به تازگی تحقیقاتی را روی شرکت هواوی و در ارتباط با نقض تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز کرده که می تواند وضعیت کسب و کار این غول تکنولوژی چین را با مشکلات بیشتری مواجه سازد. هنوز مشخص نیست تحقیقات مورد بحث تا چه مرحله ای پیش رفته و دقیقاً چه اتهاماتی متوجه هواوی است.

آیا هواوی هم به سرنوشت ZTE دچار می شود؟

واشنگتن تا به حال برای اعمال محدودیت روی کسب و کار هواوی در خاک آمریکا تلاش زیادی کرده، اما این پرونده جدید می تواند روی حضور هواوی در دیگر نقاط جهان، از جمله اتحادیه اروپا هم تأثیر منفی بگذارد. تحلیلگران معتقدند در بدترین حالت، هواوی به سرنوشتی همچون ZTE دچار خواهد شد، یعنی دسترسی به تمام قطعات و کالاهای آمریکایی را از دست خواهد داد.

پس از انتشار اولیه این خبر از سوی نشریات آمریکایی، ارزش سهام برخی از تأمین کنندگان هواوی کاهش یافت و بعضی سرمایه گذاران هم سهام خود را فروختند. حتی کوالکام که تأمین کننده چیپست برای برخی از محصولات هواوی به شمار می رود هم از گزند این اخبار در امان نماند.

پیش از این، ترامپ رسماً اعلام کرده بود که هواوی به عنوان بزرگ ترین سازنده تجهیزات الکترونیکی آنتن های موبایل و دیگر محصولات مخابراتی، تهدید جدی برای آمریکا محسوب می شود و اجازه نمی دهد که ایالات متحده به راحتی سکان آینده ارتباطات موبایلی جهان را در دست بگیرد.
اثبات اتهامات می تواند محاکمه افراد دخیل در ماجرا را در پی داشته باشد

به گفته منابع آگاه از ماجرا، تحقیقات کنونی وزارت دادگستری آمریکا به نقض تحریم های صادره از سوی وزارت بازرگانی و همچنین خزانه داری کل این کشور علیه ایران مربوط می شود. اگر مشخص گردد که هواوی عامدانه از قوانین ایالات متحده سرپیچی کرده، جرایم سنگینی در انتظار این کمپانی خواهد بود و حتی می تواند محاکمه افراد دخیل در ماجرا را به همراه داشته باشد.

گفتنیست سال گذشته ZTE که نزدیک ترین رقیب هواوی به شمار می رود، به خاطر نقض تحریم های آمریکا علیه ایران به پرداخت ۸۹۲ میلیون دلار جریمه محکوم شد اما هفته قبل این حکم تغییر کرد و تمامی شرکت های آمریکایی از فروش کالا به ZTE منع شدند. حالا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت هواوی در این پرونده به کجا ختم می شود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا