آخرین خبرها

به بلندای قامت او …

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروز ١٤ خرداد، سالروز عروج امام خمینی (ره)، احیاگر اندیشه اسلامِ استبداد و استعمارستیز، اصلاح‌طلب سنت‌گرا و بزرگترین رهبر و پدیده منحصر به فرد دوران معاصر و قرن بیستم است.
 
به گزارش انتخاب، این شخصیت انسانی و الهی برجسته، دوراندیش و ماندگارِ تاریخ بشری، توانست با روش و منشِ خود، رهبران و سیاستمداران چهار گوشه جهان را به شگفتی، دلدادگی و تحسین وادار. این نگاه اعجاب‌انگیز فراتر از نژاد، مذهب، قومیت و گرایش سیاسی و جغرافیایی است.
 
شاهد مثال اینکه :                                         
 
نلسون ماندلا:
 
امام خمینی رهبری منحصر به فرد بود که توانست‏ با دست ‏خالی، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند. ایشان نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بود، بلکه رهبری برای تمامی نهضت‌های آزادی‌بخش جهان به شمار می‌رفت.
‎امام خمینی یکی از الگوهای ما در ادامه راهمان بود، او یکی از قهرمانانی بود که ما با اتکاء بر آنان به مبارزه ضد آپارتاید خود را ادامه داده‌ایم.
 
بن بلا، مبارز بزرگ و نخستین رییس جمهور الجزایر:
 
ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم مدیون انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی بدانند. این انقلابی است که دنیای غرب را اجبارا دگرگون خواهد ساخت و بسیاری از رژیم‌های موجود در جهان عرب دیر یا زود سقوط خواهند کرد، زیرا آوای نهضت امام خمینی در دورافتاده‌ترین نقاط جهان اسلام به گوش می‌رسد.
 
راجیو گاندی، نخست وزیر فقید هند:
 
با رحلت امام خمینی، جهان یک رهبر روحانی و انقلابی عظیم و دارای دید وسیع را از دست داده است.
 
اسقف کاپوچی، اسقف بیت‌المقدس:
 
امام خمینی فقط متعلق به ایران نیست، تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیرمسلمان او را نجات‌دهنده خود می‌دانند.
 
میخاییل گورباچف، رهبر شوروی سابق:
 
امام‌خمینی فراتر از زمان می‌اندیشید و در بُعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان برجای بگذارد.
 
بی‌نظیر بوتو، رئیس‌جمهور سابق پاکستان
 
رهبرانی مانند امام خمینی یک‌بار در قرن‌ها زاده می‌شوند.
 
ژان پاپ پل دوم
 
درباره آنچه که آیت‌الله خمینی در کشورش و در بخش وسیعی از جهان انجام داده، با احترامی عظیم و تفکری عمیق باید اظهارنظر کرد.
 
 کیسینجر، نظریه‌پرداز و مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا:
 
آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد. گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص داشت.
 
محمدحسنین هیکل، نویسنده و روزنامه نگار معروف جهان عرب:   
امام خمینی هدیه آسمانی و ملکوتی برای خاکیان بود .. گویی شخصیتی از شخصیت‌های آزمون بزرگ صدر اسلام با معجزه‌ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدانِ اهل بیت سپاه علی را رهبری کند. او همچون گلوله‌ای بود که از صدر اسلام شلیک شده و بر قلب قرن بیستم نشست.
 
‎پروفسور حامد الگار، استاداسلام شناس دانشگاه برکلی آمریکا:
 
هرکس که سعادت حضور در کنار او [امام خمینی] را داشته، می‌داند زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفت، عمیق‌ترین تأثیر را بر روی آدم می‌گذاشت.
 
گرچه برای شناخت آن انسان والا نیازی به تلاش و استدلال فوق‌العاده‌ای نیست – که خدا را باید با خدا شناخت – و بقول مولانا آفتاب آمد دلیل آفتاب – گر دلیلت باید از وی رو متاب‌؛ اما بی‌شک جهان معاصر و سرگردان امروز که تشنه اخلاق و معنویت است، نیازمند اندیشه‌های شگرف اوست.
 
تحولات بزرگ فکری واندیشه‌ای، رویدادهای طایفه‌گرایانه و گرایش‌های انحرافی و تکفیری امروز جوامع اسلامی به اندیشه‌های وحدت گرایانه، روشن‌بینانه و همگرایانه او سخت نیازمند است.
 
پیامِ رسای او به همه مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان تعلق داشت.
 
و چُنین جهانی سخن و فریاد از دل برآمده او را ترجمان خواسته‌ها و آرمان‌های خود می‌دید، و به باور تاریخ، سیمای درخشان و تابناکش تا ابد بر آسمان وجدان‌های بیدار، پرتوافکن و نورافشان خواهد بود.
 
بلندای قامت او سایه‌سار انسان‌های حقیقت‌جو!
 
«عباس خامه‌یار»

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا