بین المللحوادثخبر داغ

لندن در آشوب؛ زیر گرفتن رهگذران در «لاندن بریج» و حمله مسلحانه در «بورو مارکت»

حمله مسلحانه

لندن شب گذشته باز هم شاهد ناآرامی‌های مرگبار بود. یک خودروی ون روی پل معروف “لاندن بریج” عابران را زیر گرفت و مهاجمان سپس به منطقه “بورو مارکت” در نزدیکی آن حمله بردند که در مجموع ۹ تن طی این درگیری‌ها کشته شدند.

آخرین بروزرسانی: یکشنبه ۱۴ خرداد ۹۶ – ۱۱:۳۶

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام پلیس لندن، دست‌کم شش غیر نظامی شنبه در نزدیکی لاندن بریج کشته شدند. طبق گفته پلیس، سه مهاجم خودرویی را به سمت عابران پیاده در لاندن بریج حرکت دادند و سپس به مردم در بورو مارکت لندن چاقو زدند. یکی از افسران ارشد ضد تروریسم انگلیس اعلام کرد: سه مهاجم مرد در بورو مارکت کشته شدند. علاوه بر این، شش تن از مردم هم در درگیری‌ها جان باختند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، مهاجمان کمربندهای انتحاری جعلی به همراه داشتند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ۴۸ تن به بیمارستان منتقل شدند.

شورای مسلمانان بریتانیا هم با انتشار بیانیه‌ای، حملات شنبه شب را محکوم کرد. در همین حال قرار است ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) ریاست یک نشست امنیتی را بر عهده داشته باشد و تازه‌ترین اطلاعات به او گزارش شود.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، همزمان رویدادی مشابه هم در منطقه واکسال لندن روی داد که پلیس در حال رسیدگی به آن است.

پیشتر پلیس کشته شدن یک تن در جریان واقعه زیر گرفتن عابران روی پل لاندن بریج را تایید کرده بود. روزنامه سان چاپ لندن نیز گزارش داده بود، دو مظنون عامل حملات کشته شده‌ و سه تن دیگر هنوز فراری هستند. پلیس، لاندن بریج را که در مرکز شهر و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط پایتخت انگلیس است، به صورت موقت مسدود کرده و کارشناسان در حال جمع‌آوری شواهد و مدارک هستند.

طبق اعلام پلیس، تحقیقات درباره واقعه تیراندازی در منطقه بورو مارکت لندن که نزدیک لاندن بریج است، ادامه دارد. شبکه خبری بی.بی.سی از منطقه بورو مارکت پیشتر گزارش داد، صدای چهار یا پنج گلوله یا چیزی شبیه آن شنیده شد. یک شاهد عینی هم گفته بود، در محله بورو مارکت مردی با قمه بزرگ وارد یک رستوران شده و چند نفر را مجروح کرده است.

پلیس لندن تایید کرده است که حوادث لاندن بریج و بارو مارکت تروریستی بوده است. سومین حمله در واکسال ظاهرا ارتباطی با این دو حادثه نداشته است.

در تصاویری که از لاندن بریج منتشر شده یک خودرو وَن دیده می‌شود. این واقعه حدود ساعت ۱۰ و نیم شب به وقت لندن روی داده و شاهدان می‌گویند، خودرو ون را دیده‌اند که با سرعت روی پل آمده و در حالی که ویراژ می‌داده عابران را در دو سوی پل زیر گرفته است.

به گفته یک شاهد واقعه، خودرو وَن بعد از زیر گرفتن عابران در نهایت پس از برخورد با یک اتوبوس یا احتمالا ایستگاه اتوبوس متوقف شد.

حملات شنبه شب زمانی روی داده که معمولا اوج رفت‌وآمدها برای کسانی است که می‌خواهند در تعطیلات آخرهفته به محلات معروف لندن بروند.

این حملات در حالی روی می‌دهد که تنها یک هفته پیش انفجار در کنسرت آریانا گرانده، ۲۲ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

طبق اعلام دفتر نخست‌وزیری انگلیس، ترزا می، نخست‌وزیر این کشور در جریان واقعه قرار دارد و در تماس مداوم با مقام‌ها و نهادی مرتبط است.

ترزا می گفت، آنچه در لندن روی داده، اکنون تحت عنوان “حملات تروریستی” مورد بررسی‌مقام های دولت انگلیس است. قرار است جلسه اضطراری هیأت دولت که به «جلسه کبری» شهرت دارد، به زودی تشکیل شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و تیم فرن، رهبر حزب لیبرال دموکرات حملات لندن را محکوم و از مأموران پلیس و امدادگران ستایش کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حملات لندن در توییتر خود نوشت: باید باهوش و چابک باشیم. از دادگاه (سیستم قضایی) می‌خواهیم که از حقوق ما حمایت کند. ما به اجرای حکم ممنوعیت مسافران برای ایجاد یک لایه فوق حفاظتی نیاز داریم.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که دولت این کشور آماده کمک به دولت انگلیس است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که کشورش بیش از هر زمان دیگری در کنار انگلیس ایستاده است.

صادق خان، شهردار مسلمان لندن نیز حملات امشب را به شدت محکوم کرده و آن را «حمله‌ای بزدلانه به بیگناهان» خوانده است.

در پی این حمله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با انتشار پیامی با مردم لندن ابراز همدردی کرد. مرکل در این بیانیه ضمن ابراز اندوه و ترس عمیق نسبت به این حادثه، گفت: امروز ما در پشت مرزهای ترس و اندوه قرار گرفته‌ایم در حالی که در ثبات قدمی و عزمی راسخ با یکدیگر متحدیم.
وی در ادامه این بیانیه تاکید کرد: در مبارزه با تمامی انواع تروریسم ما استوار و با اراده در کنار انگلیس ایستاده‌ایم.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا