آخرین خبرهااستان ها

راه اندازی شورای عالی معادن برای نخستین بار در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از راه اندازی شورای عالی معادن استانی در کشور برای نخستین بار در استان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش تدبیرشرق ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از راه اندازی شورای عالی معادن استانی در کشور برای نخستین بار در استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تشکیل شورای عالی معادن استانی گامی موثر در جهت رفع مشکلات معادن است.

فرهاد دلق‌پوش با اشاره به مشکلات و دغدغه‌هایی در فعالیت‌های معادن استان بویژه برداشت شن و ماسه اظهار داشت: تشکیل شورای عالی معادن استانی که همطراز با شورای عالی کشوری و استاندار رییس شورای آن است، می تواند گامهای موثری در رفع مشکلات و دغدغه های موجود بر سر راه فعالیت های معدنی در استان گیلان بردارد و باعث تدوین یک استراتژی ویژه فعالیت معدنی منطبق با منطقه خواهد شد.

وی معادن را یکی از محورهای اصلی تولید و اشتغال عنوان و تصریح کرد : ۱۱۲ معدن با برآورد ذخائر بیش از ۱۳۲ میلیارد تن در استان فعال است که هم اکنون یکهزار و ۷۸۵ فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده است.

دلق پوش شن و ماسه، سنگ لاشه،میکا،سرب و روی، آهک، مارن، سنگ لاشه را از مهمترین منابع معدنی موجود در استان عنوان کرد.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: این استان به دلیل شرایط جغرافیایی بیش از سایر استان ها نیاز به تعامل و همکاری منابع طبیعی در ارتباط با فعال سازی معادن دارد.

دلق پوش با بیان اینکه عرصه مناسب و منطقی جهت برداشت از معادن کوهی بمنظور اجرای عملیات فنی و ایمن مورد تقاضای فعالان بخش معادن است، ادامه داد: کارگروه تعامل با منابع طبیعی که طی سال گذشته اجرایی و تشکیل شده و در استان گیلان نیز یک جلسه آن برگزار شده می تواند نقش بسزایی را برای رفع مشکلات و اعمال نظرات منابع طبیعی در نحوه فعالیت معادن داشته باشد.

وی کسب مجوزهای برداشت شن و ماسه را برای مجریان و پیمانکاران پروژه های عمرانی همراه با برخی چالش هاعنوان و تصریح کرد:عدم ارائه صورت وضعیت، ارائه نکردن قرارداد قانونی و اجرای مصوبات هیات رسیدگی به امور شن و ماسه استان از مهمترین مشکلاتی است که با تشکیل شورای عالی معادن در حضور مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط بررسی و حل و فصل خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره بر ضرورت نظارت بر مجوزهای معدنی به خصوص شن و ماسه به لزوم همکاری بیش از پیش همه دستگاهها از جمله سازمان آب منطقه ای و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز تاکید کرد.

وی اضافه کرد: علاوه برنظارت و تعامل دستگاهها بر معادن استان؛ با توجه به اینکه در قانون اصلاح قانون معادن برداشت غیر مجاز به عنوان جرم مشهود تعریف شده؛ ورود جدی نیروی انتظامی و دادستان ها در خصوص برداشت های بدون مجوز (با توجه به وسعت استان، محدودیت نیروی انسانی و منابع سازمان صنعت) مورد انتظار می باشد.

دلق پوش همچنین بحث معارضین محلی را طی سال های اخیر به عنوان یکی از مشکلات پرسابقه در استان عنوان و بیان کرد: معارضین محلی مانعی برای عدم فعالیت حدود یک سوم از معادن استان می باشند که فرمانداران می توانند نقش موثر و بسزایی را در رفع این چالش داشته باشند.

۱۱۲ معدن با برآورد ذخائر بیش از ۱۳۲ میلیارد تن در گیلان فعال است که هم اکنون یکهزار و ۷۸۵ فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا