آخرین خبرها

اتحاد اسلامی، معجزه امام (ره) برای قوام مسلمانان در برابر استکبار

وحدت کلمه، راز پیروزی هر ملتی است و به گواهی تاریخ، ایجاد اختلاف بین یک ملت از ترفندهای همیشگی معاندان برای از هم گسیختن همبستگی انسان ها و دستیابی به ثروت ها و داشته های مادی و معنوی آنها بوده و در دنیای معاصر نیز استکبار جهانی همواره درصدد بهره گیری از سم اختلاف برای تضعیف پیکر امت اسلامی و متلاشی ساختن مسلمانان بوده است.
انقلاب اسلامی ایران و اندیشه نورانی امام خمینی (ره) تاریکی جهالت را از بین برد و نقشه های شیطانی دشمنان اسلام در متزلزل ساختن پایه های اعتقادی مسلمانان را فاش ساخت و بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران با دوراندیشی هوشمندانه، وحدت کلمه را راز استحکام امت واحده در برابر دشمنان دانست و اکنون ده ها سال بعد از ارتحال آن بزرگوار، نسیم بیداری اسلامی نشأت گرفته از اندیشه های حکیمانه او، گل های خودباوری را در سراسر جهان شکوفا می کند.
به همین مناسبت و در آستانه سالروز ارتحال ملکوتی آن پیر فرزانه و روشن ضمیر، جمعی از استادان دانشگاه و علمای شیعه و سنی آستارا در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی این شهرستان، از ایده هفته وحدت برای اتحاد مسلمانان در برابر استکبار جهانی، به عنوان معجزه امام امت یاد کردند.
امام و وحدت اسلامی، امام و جوانان و امام و حقوق شهروندی موضوعاتی بودند که در این میزگرد خبری با حضور حجت الاسلام ناصر صالحی مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) آستارا، حجت الاسلام حمید مومنی امام جمعه اهل سنت عنبران، سید محمد رشیدی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه، فرانک پوستی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی و ابوطالب جوان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا مطرح شد.

** امام و وحدت مسلمانان
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) آستارا در این میزگرد گفت: تعریف هفته وحدت اعجاز بزرگ امام امت بود و متاسفانه بعد از ده ها سال از انقلاب اسلامی، عده ای هفته وحدت را هفته برائت نامیدند و در صدد ایجاد اختلاف برآمدند.
حجت الاسلام ناصر صالحی افزود: رسانه های خارجی نیز تلاش می کنند با استفاه از ابزار و ترفند فرهنگی در وحدت مسلمانان رخنه ایجاد کنند اما دوراندیشی و هوشمندی امام، اجازه شیطنت به دشمن را نداد و امروز نیز باید با تمسک به اندیشه های نورانی او از تفرقه مصون بمانیم.
وی اظهار کرد: از آنجائیکه امام فقیه بود و منش پیامبر خدا را دریافته بود، با پیش بینی هوشمندانه و تعریف هفته وحدت، مانع تزلزل اتحاد مسلمانان شد و تدبیر ایشان برادری شیعه و سنی را تحکیم می بخشد.
امام جمعه منطقه سنی نشین عنبران شهرستان آستارا نیز در این میزگرد گفت: وحدت از شاهکارهای امام راحل بود و از برکات انقلاب اسلامی است و برای همیشه کشور را در برابر هجمه های بیگانگان مصون کرده است.
حجت الاسلام حمید مومنی افزود: کار بزرگ و ماندگار دیگری که امام از خود به عنوان الگو نشان داد، ساده زیستی بود و این رفتار زیبا ، دل های مسلمانان را با خود همراه و اتحاد اسلامی را در میان شیعه و سنی تحکیم کرد.
استاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی آستارا نیز گفت: در روانشناسی مبحثی به عنوان نظریه بزرگ مرد داریم و اشاره به این دارد که مردان بزرگ تاریخ را می سازند و امام (ره) یکی از این مردان بزرگ و تاریخ ساز بود که محور وحدت مردم به شمار می رفت و اتحاد مسلمانان که امام امت بر آن تاکید داشت، به عنوان قلعه مستحکم مانع ورود دشمن شده است.
سید محمد رشیدی افزود: داشتن قدرتی بالاتر از پیروان خود، فرمانبری مردم با میل باطنی و تاثیرگذاری در رفتار مردم، سه خصلت مردان بزرگ است که در شخصیت امام (ره) تجلی یافته بود و باعث ایجاد وحدت در ملت شد و تحکیم اتحاد اسلامی در جهان برای مقابله با استکبار و کفار ضروری است.
استاد فقه و مبانی حقوق و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی آستارا نیز گفت: از منظر امام، تبعیض نژادی در جامعه اسلامی جایگاهی ندارد اما عمال استکبار همواره با القای وجود تبعیض میان مسلمانان برای اختلاف در امت اسلامی تلاش می کنند.
فرانک پوستی افزود: مسلمانان باید به عنوان برادران دینی در مقابل تفرقه افکنی ها اتحاد خود را حفظ کنند و برای آگاه سازی نسل جوان، لازم است سیره عملی امام (ره) به جوانان انتقال داده شود تا با دقت در تاریخ، فضیلت وحدت در برابر نفاق را لمس کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا نیز گفت: امام در دوره ای که ارزش های دینی و اتحاد مسلمانان کمرنگ شده بود، قیام کرد و تصویری روشن از زندگی با معنا و با محتوا را برای انسان و جهان ترسیم کرد.
ابوطالب جوان افزود: امام به وحدت مسلمانان اهمیت قائل بود و امروز نیز جامعه اسلامی متشکل از مذاهب مختلف تشنه وحدت است و نیاز به همگرایی در مقابل بدخواهان و دشمنان، بیش از هر زمان دیگری در امت اسلامی احساس می شود.

** امام و جوانان
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) آستارا در ادامه این میزگرد خبری گفت: امروز اگر امام حضور داشت بر اعتماد به جوانان تاکید می کرد و تهذیب و تحصیل جوانان را مهم می شمرد و به آنها توصیه می کرد مواظب باشند انقلاب و نظام اسلامی که ثمره خون هزاران شهید است، به دست منافقان و دشمنان نیفتد.
حجت الاسلام صالحی افزود: امام حسین (ع) نیز فرموده بود اگر با کشته شدن من دین خدا پایدار خواهد ماند، پس ای شمشیرها مرا دریابید؛ حضرت علی (ع) نیز همان مسیر را طی کرد و سایر ائمه نیز این مشی را داشتند و امام به دو قشر دانشجو و طلبه تاکید و توصیه می کرد که تحصیل و تهذیب را برای حفظ انقلاب اسلامی مد نظر داشته باشند.
وی اظهار کرد: نقطه بارز و قابل اتکاء در جمهوری اسلامی ایران که دشمنان نیز به استحکام و قدرت آن اذعان می کنند، اصل ولایت فقیه است و به اقرار دشمن، ولی فقیه مانع نفوذ آنها در امت اسلامی شده، جوانان نیز به این عنصر کلیدی باید توجه داشته باشند و انتظار امام(ره) نیز این بوده و جوانان ما از حریم اهل بیت دفاع می کنند و افتخار کشور هستند و باید با تبعیت از رهبری راه امام را ادامه دهند.
حجت الاسلام حمید مومنی امام جمعه اهل سنت عنبران آستارا نیز بیان کرد: بر اساس برخی روایات و احادیث، پیامبر خدا در برخی موارد جوانان را مورد خطاب قرار داده و آنها را وارد میدان مدیریت کرده و همانگونه که شاعر نیز پاک بودن در جوانی را شیوه پیغمبری دانسته، جوانان باید با تهذیب نفس و خودباوری و توانمند ساختن خود برای داشتن ایرانی آبادتر و نیرومندتر بیاندیشند.
وی اضافه کرد: نگاه امام به جوانان، سرشار از محبت بود و آینده مملکت را از آن قشر جوان می دانست و به آنان توصیه می کرد با تدبر در علوم دینی، اسلام را به خوبی بشناسند و ملت ها را نسبت به ارزش های اسلامی آگاه کنند و این سخن نشانگر اعتماد قلبی امام به جوانان بود و امروز نیز توصیه های آن حضرت باید نصب العین قشر جوان باشد.
استاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی آستارا نیز اظهار کرد: تاثیرگذاری امام (ره) بر جوانان در دوران دفاع مقدس مشهود بود و رابطه امام و جوانان فراتر از رابطه بین رهبران و جوانان دیگر کشورها بود و او به جوانان به عنوان قشر کلیدی و مهم جامعه نگاه می کرد و با تمام وجود به آنان عشق می ورزید.
رشیدی ادامه داد: امام به جوانان می فرمود شما به ملکوت نزدیک تر هستید و به راحتی می توانید تهذیب نفس کنید و ریشه های فساد در شما نسبت به پیرمردها کمتر و زمینه اصلاح برای شما فراهم تر است.
وی بیان کرد: آن بزرگوار مسئولان را نیز متوجه جوانان می ساخت و به متصدیان کشور هشدار می داد قدر جوانان را بدانند و قشر جوان را تشویق و در آغوش محبت خود حفظ کنند.
وی افزود: امام معتقد بود که جوانان، کشور را در جنگ تحمیلی نجات دادند و بعد از آن نیز از ایران و ارزش های اسلامی پاسداری خواهند کرد و قادرند با روشن بینی و هزینه های کم، کارهای بزرگ و حیرت آوری انجام دهند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: توصیه های امام مختص روزگار حیاتش نیست بلکه بیشتر به آینده اشاره و تاکید دارد و مسیر حرکت جوانان را بعد از خودش ترسیم کرده و امروز مقام معظم رهبری نیز هدایتگر جامعه هستند و بر نقش جوانان در اداره آن صحه می گذارند.
استاد فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی آستارا نیز گفت: از توصیه های امام به جوانان، مواظبت از تفسیرهای شیطانی و تحمیل خواسته های منافقین در حوزه مفاهیم دینی بود و بی تردید کسانی که بر ادبیات عرب، فلسفه، فقه و علوم دینی تسلط دارند؛ باید در مورد قرآن بحث و تفسیر کنند و به جوانان توصیه می کرد با فکر و عقل وارد میدان شوند و فعالیت دشمنان از دید آنها مخفی نماند.
پوستی ادامه داد: تقویت بنیان های اعتقادی و فراگیری دانش دینی از تاکیدات امام برای مقابله با هجمه های عقیدتی و فرهنگی دشمن بود و به جوانان توصیه می کرد در فهم اسلام جدیت داشته باشند و تعالیم مقدس قرآن را بیاموزند و به کار ببندند و با کمال اخلاص در نشر و تبلیغ آن بکوشند.
وی گفت: امام به شدت نگران جوانان و خطر اندیشه های وارداتی بود و معتقد بود که جوانان نقطه امید کشور هستند و باید با تکیه بر قرآن، سعادتمند شوند و همانگونه که امام در نجف اشرف جوانان را به نگاهی نو و دقیق به دین فرا خوانده بود، چشم امید به قشر جوان داشت و تاکید می کرد اسلام را به خوبی بشناسند و به مردم بشناسانند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا هم گفت: خودباوری از ویژگی های امام بود و چون به لحاظ پیشینه فرهنگی مردم بستر خودباوری در جامعه فراهم بود، امام راحل با تقویت خودباوری جوانان، کارها و میدان های بزرگی همچون دفاع مقدس را مدیریت کرد.
ابوطالب جوان افزود: امام فرماندهان ارشد را از میان جوانان متعهد انتخاب و تربیت کرد و اندیشه های ناب ایرانی در حوزه ابداعات و اختراعات نیز در سایه همان خودباوری شکل گرفت.
وی ادامه داد: امام به جوانان توصیه می کرد خودشان را باور کنند و ما مسلمانان باید به توانایی های خودمان اتکاء کنیم و از بزرگان الگو بگیریم و با تمسک به فرهنگ ائمه اطهار، به الگوهای بیگانه و خارجی نیازمند نباشیم.

** امام و حقوق شهروندی
مدیر حوزه علمیه آستارا در ادامه این میزگرد خبری گفت: حقوق شهروندی از نظر امام مطابق نظر اسلام است و حقوق مردم در جامعه اسلامی را همان حقوق شهروندی می دانست.
حجت الاسلام صالحی بیان کرد: از نظر امام آزادی و حقوق شهروندی نباید مضر اسلام و دین باشد؛ متاسفانه امروز حتی صهیونیست ها نیز برای فریب مردم از واژه آزادی استفاده می کنند اما امام به صراحت فرموده آزادی به معنای آزادی های غربی جوانان که مصداق فسق و فجور است، در اسلام مردود است اما اسلام آزادی بیان و رعایت حقوق اقلیت های مذهبی را لازم می داند.
وی اظهار کرد: حتی کسانی که جزو اقلیت های مذهبی نیستند اما کافر حربی محسوب نمی شوند و علیه نظام اسلامی اقدام نمی کنند، به عنوان شهروند جمهوری اسلامی محسوب می شوند و از حقوق شهروندی برخوردار هستند و امام نیز خود را یک شهروند می دانست.
امام جمعه اهل سنت آستارا نیز گفت: امام به اصل آزادی بیان به عنوان یکی از اصول حقوق شهروندی قائل بود و در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اندیشه توجه شده است.
حجت الاسلام مومنی افزود: در کشور ما ، آزادی هر فرد تا زمانی که باعث تجاوز به حقوق و حدود دیگران نشده باشد، محترم شمرده می شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی آستارا نیز گفت: امام در مورد عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی اعلام کرده بود که در مکتب اسلام نژاد، رنگ، قومیت و گروه مطرح نیست و شیعه و سنی برادر و برابر یکدیگرند و به طور مساوی از حقوق اسلامی برخوردارند.
پوستی افزود: امام برای زنان نیز حقوق لازم را قائل بود و با تأسی از امام علی (ع) که به علت خارج کردن خلخال از پای یک دختر یهودی ناراحت شده بود، راضی به تجاوز به حقوق زنان و هیچ کس دیگر نبود.
وی اظهار کرد: امام در مورد سایر حقوق اجتماعی و اقلیت های مذهبی نیز حق شهروندی قائل بود و تشخیص حدود، توهین، افترا، تجاوز به حقوق دیگران، افشای اسرار دولتی و کفر و ناسزا به مقدسات نمونه هایی از تعدی به حقوق شهروندی است که از دیدگاه امام باید به رعایت آنها دقت شود.
چهاردهم خردادماه هر سال، یادآور رحلت ناباورانه مردی است که امید ملت بود و امروز، اگرچه در میان ما نیست، اما اندیشه های نورانی آن پیر روشن ضمیر، چراغ راه هدایت و تعالی مردمی است که او را مقتدای خویش می دانسته و اکنون نیز ، خلف صالح او را ، مراد و مرجع خود می دانند.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و 17 درصد جمعیت آن را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می دهند.
میزگرد از عیسی پاشاپور ** تنظیم کننده: امیرحسین کبیری
7124 / 2007

انتهای پیام /*

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا