بین الملل

واشنگتن با تمام قوا تشکیل «کردستان بزرگ» را آغاز کرده

کردستان بزرگ

پروژه کردستان بزرگ در حالت فعلی توسط آمریکا و اسرائیل آغاز شده و آرام آرام در حال تکامل است اما مساله اصلی این است که خاورمیانه تا چه حدی توان تحمل تحولات جدید را خواهد داشت؟

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل غرب‌ آسیا با اشاره به حمایت تسلیحاتی آمریکا از کردهای سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تحویل انواع تسلیحات به کردهای سوریه، مقدمه‌ای است بر شکل‌گیری کردستان بزرگ که ایالات متحده از گذشته تاکنون در پی ایجاد آن است. به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده اقلیم کردستان عراق طرح تشکیل دولت مستقل را به صورت رسمی کلید خواهد زد و به موازات آن بحث شکل‌گیری دولت فدرال یا همان پروژه کردستان بزرگ توسط آمریکا کلید می‌خورد. عده‌ای معتقد هستند که این پروژه‌ از ماه‌ها قبل و حتی از زمان مبارزه مردم کوبانی با داعش شروع شده است و در حالت فعلی مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده آمریکا از یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در سوریه و علیه پایتخت داعش در رقه، یکی از موضوع‌هایی است که بدون تردید ایجاد کریدور خودمختاری کردی از سوریه تا عراق را دنبال می‌کند. از این جهت شاهد هستیم که ارسال انواع و اقسام تسلیحات سبک، نیمه سنگین و سنگین توسط پنتاگون به کردهای سوریه موجب نارضایتی و خشم ترکیه شده است و از جهت دیگر این موضوع می‌تواند مخاطرات جدی برای سوریه به خصوص تجزیه این کشور قلمداد شود.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه در ماه‌های آینده شاهد شگفتی‌های بزرگ در محور سیاسی و میدانی با محوریت کردها خواهیم بود گفت:  بر اساس داده‌ها به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده منطقه غرب آسیا شاهد اتفاقات شگفت‌انگیز در حوزه میدانی و سیاسی خواهد بود. چراکه تل‌آویو و واشنگتن رسماً به دنبال ایجاد منطقه خودمختار کردی هستند و در این راستا ارسال سلاح به کردها را باید نقض آشکار تمامیت ارضی سوریه قلمداد کرد. لذا بررسی دو مدل موصل و رقه با یکدیگر این مفهوم را مشخص می‌کند که کردها به عنوان عمل کننده‌های مهم در این دو پروژه توانسته‌اند با جلب حمایت ایالات متحده مسائل دیگری را پیگیری کنند که یکی از آنها استقلال کردستان عراق و پس از آن سوریه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که کمیته مستقل انتخابات اقلیم کردستان عراق از آمادگی خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال سخن گفته بود و به احتمال زیاد همه‌پرسی استقلال در این ناحیه برگزار خواهد شد اما زمان دقیق آن مشخص نیست. از این جهت باید توجه کرد که تشکیل «نوار کردی» متشکل از مرزهای ترکیه، سوریه و نهایتاً عراق، طرح سنتی اسرائیل مبنی بر تحقق بحث از نیل تا فرات را جامه عمل خواهد پوشاند. لذا با توجه به شرایط فعلی و با عنایت به اظهارات مسئولان اقلیم کردستان عراق و همچنین برجسته شدن نقش کردهای تحت حمایت آمریکا در سوریه برای مبارزه با داعش، در ماه‌های آینده به خصوص پس از آزادسازی کامل موصل شاهد رخدادهای بسیار مهم و تعجب‌آور خواهیم بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا