اسلایدرعلم و تکنولوژی

فیروز آبادی: خدمات تلگرام رایگان باقی نمی‌ماند

خدمات تلگرام پولی می شود

صبح امروز دغدغه‌های تلگرامی و پیام رسان‌های داخلی، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی را به پای میز مذاکره با کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی کشاند تا در مورد مباحث امنیتی و اقتصادی پیام رسان های داخلی و تلگرام گفتگو کنند.

به گزارش تدبیرشرق، در جلسه امروز مواردی چون تلاش برای تقویت پیام رسان بومی و رسیدن تعداد کاربران آنها به ۱۵ میلیون نفر، جذب اعتماد مردم، خدمت دولت برای این پیام رسان ها، تنظیم قوانین جدید و لزوم حفظ و تقویت کسب و کار و اشتغال در فضای مجازی به عنوان جمع بندی جلسه اعلام شد.

فیروزآبادی در این جلسه عنوان کرد که خدمات فعلی تلگرام رایگان باقی نمی‌ماند: «حتی خدمات فیلترینگی که قرار است در فصل دوم سال ۲۰۱۸ ارائه شود نیز پولی خواهد بود و این فیلترشکن تنها فیلتر تلگرام را از بین نمی برد بلکه کل فیلترهای فضای مجازی که برخلاف جمهوری اسلامی است را می‌شکند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی بار دیگر به موضوع جایگزینی تلگرام اشاره کرد و خبر داد که باید تمام کسب‌وکارهای ایرانی به شبکه مجازی بومی انتقال پیدا کنند: «در تلاشیم تا جایگزین‌هایی برای شبکه پیام‌رسان تلگرام داشته باشیم و برای این زمینه شروطی را نیز در نظر گرفته‌ایم تا تمام کسب و کارهای ایرانی که در تلگرام فعالیت داشتند به شبکه مجازی بومی منتقل شود.»

وی عقیده دارد که «در تلگرام فعالیت اقتصادی خاصی صورت نمی گیرد» و به تصویب سندی در شورای عالی فضای مجازی در خصوص الزام استفاده از شبکه ملی پرداخت:

«در سلسله اقداماتی ویژگی‌های منحصربه فرد تلگرام را بررسی کردیم. در این پیام رسان سهامدار، منابع انسانی و محل استقرار و همچنین گزارش‌هایی از شرکت تلگرام به ایران نداشتیم این در حالی بود که ۹۰ درصد کاربران فضای مجازی ایران از تلگرام استفاده می‌کنند و ما هنوز نمی‌دانیم مدیرعامل این شرکت تبعه چه کشوری است و از قوانین چه کشوری در حوزه شبکه مجازی پیروی می‌کند. به علاوه طبق آیین‌نامه فضای مجازی در صورتی که کاربران پیام‌رسان‌ها از حدی تجاوز کند باید نماینده رسمی در کشور داشته باشد اما تاکنون از سوی تلگرام نماینده‌ای به ایران معرفی نشده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه از ارائه لایحه‌ای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی و صیانت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داد. جهرمی تاکید کرده است که پیام‌رسان‌های داخلی امنیت دارند و هرگز اطلاعات خصوصی افراد در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد، ولی پیام‌رسان داخلی نیازمند پشتوانه قانونی است که قانون باید در جهت حفظ حریم خصوصی و اطلاعات مردم از آن حمایت کند.

او پس از این جلسه در رابطه با اهمیت حریم خصوصی برای پیام‌رسان‌های داخلی در اینستاگرام خود می‌نویسد: «آنگونه که گزارش کرده‌اند مدیر پیام رسان داخلی در پاسخ به یک ضابط خواستار طی روال قانونی می‌شود و حکم جلب صادر شده است. این دو معنا دارد، اول اینکه حساسیت در این شرکتها به حریم خصوصی مردم هست و دوم اینکه قوانین حمایتی از این شرکتها برای رعایت حریم خصوصی کاربران لازم است. وزارت ارتباطات لایحه‌ای در این حوزه آماده کرده که تلاش می‌کنیم با فوریت بالا به مجلس ارسال کنیم.»

شورای فضای مجازی

وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد که کیفیت و عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی به طور جدی در حال گسترش است. به گفته وی اگر ما زیرساخت‌های پیام‌رسان را با هدف انتقال فعالیت‌های اقتصادی تقویت کنیم حجم وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال را ایجاد کرده‌ایم. او نیز البته یادآور می‌شود که بحث پیام‌رسان و رسانه باید از هم تفکیک شود.

در جلسه امروز، تلگرام در ابعاد گسترده تری بررسی شد. فیروز آبادی به پولی شدن تلگرام، رایگان نبود خدمات فیلترینگی تلگرام و انتقال کسب‌وکارهای ایرانی به شبکه مجازی بومی تاکید کرد و مجهول بودن مدیران تلگرام و منابع مالی آن را از تهیدات این پیام رسان خارجی برای ایرانیان برشمرد. فضایی که ادامه فعالیت آن با تهدیدات گوناگونی روبروست.

جهرمی نیز در سخنرانی خود از ارائه لایحه‌ای به دولت در زمینه حفظ حریم خصوصی و صیانت حقوق شهروندی در فضای مجازی خبر داد تا مسیر ورود کاربران ایرانی از تلگرام به پیام رسان های داخلی با اعتماد سازی هموارتر شود. همه این موارد در کنار هم نشان می دهند که مسئولان کشوری، جایگزینی تلگرام را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند؛ روندی که ادامه فعالیت تلگرام را در کشور و در ماه های آینده با هاله ای از ابهام روبرو می‌کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا