آخرین خبرها

زندگی در امتداد نارمک

 در گذشته هویت دردشت به نارمک متصل بود و بخشی از این محله قلمداد می‌شد. تقسیمات چند سال اخیر و ساخت سرای محله مجزا، دردشت را به محله‌ای مستقل تبدیل کرده است. با این حال اگر به جست و جوی اینترنتی خرید، رهن یا اجاره آپارتمان در دردشت بپردازید، متوجه می‌شوید که بسیاری از املاک این محدوده تحت عنوان کلی نارمک و نه صرفا دردشت آگهی شده‌اند.

در هر صورت توسعه دردشت از شکل‌گیری میدان هفت حوض و محله نارمک نشات گرفته و اگرچه با سرعتی کم‌تر، هم‌گام با این محله پیش رفته و تحت تاثیر نوسازی و موج آپارتمان‌سازی نوین قرار گرفته است. ۱۱میدان از میدان‌های صدگانه نارمک در دردشت قرار دارد. با همان ساختار منظم و فضاهای سبز و نورپردازی میدان‌هایی که هسته‌های اولیه واحدهای همسایگی بوده و هویت نارمک را تشکیل می‌دهند. با این تفاوت که دردشت دارای ردیفی ازبن‌بست‌های منتهی شده به اتوبان باقری است. همین امر باعث تردد کمتر و آرامش بیشتر در این محدوده شده است.

اگر به خرید، رهن یا اجاره آپارتمان در دردشت فکر می‌کنید باید بدانید که اکثریت جمعیت این محله را طبقه متوسط تشکیل می‌دهند. مانند دیگر محلات نارمک تراکم نسبت به ساختارها و امکانات از نقاط ضعف این محله است. ۷ درصد جمعیت منطقه ۸ در دردشت سکونت یافته‌اند.

یکی از ایرادات وارد به نارمک بحث توزیع نامتناسب مراکز تجاری در منطقه است. اگرچه میدان هفت‌حوض به عنوان مرکز تجاری منطقه شناخته می‌شود، به سمت محله و خیابان دردشت که برویم نشانی از ویژگی‌های تجاری نارمک و بازارهای متنوع باقی نمی‌ماند. البته نزدیکی بیش از اندازه مناطق مسکونی به مراکز تجاری نقطه ضعف به حساب می‌آید. در عوض در دردشت اماکن ورزشی و فرهنگی بیشتر تمرکز یافته‌اند.

با افزایش جمعیت نارمک خانه‌ها و آپارتمان‌های تک‌واحدی روز به روز جای خود را به ساختمان‌های چندطبقه داده‌اند، میدان‌ها هم مانند گذشته دیگر چندان مرکز تعاملات اجتماعی محله به شمار نمی‌آیند. با این حال در دردشت  بافت محلی در مقایسه با نارمک بیشتر حفظ شده و خانه‌هایی که هنوز به آپارتمان‌های بلند تبدیل نشده‌اند بیشتر به چشم می‌خورند. اما به هنگام جست وجوی اینترنتی خرید، رهن و اجاره آپارتمان در دردشت، چنین خانه‌هایی در میان آگهی‌ها به چشم نمی‌خورد. شاید به این دلیل که ساکنان این خانه‌ها اهالی قدیمی هستند که به علت تعلقات محلی حاضر به تغییر محل سکونت خود نیستند.

نمونه این تعلق محلی را می‌توان در مرتضی قدیمی، ساکن خیابان صبوری مشاهده کرد که ۵۲ سال است در دردشت زندگی می‌کند. به گزارش همشهری محله، این خیابان به همت کریمی از آرامش، سرسبزی و پاکیزگی ویژه‌ای برخوردار است. تقریبا تمامی نهال‌های کوچه را او کاشته است. دیگر اهالی صبوری هم با هم‌دلی در حفظ و نگهداری زیبایی محل زندگی خود با هم مشارکت می‌کنند و به لحاظ مالی کمک‎حال هم هستند. در اینجا هیئت امنایی تعریف شده که با برگزاری جلسات متعدد به برنامه‌ریزی برای کوچه می‌پردازد. به واسطه همین جلسات همه از حال یکدیگر با خبر هستند.

۲۱۲۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا