اسلایدربین المللفوری

ابراز تمایل رهبر کره شمالی به از سرگیری مذاکرات شش جانبه

رهبر کره شمالی

روزنامه نیکی نوشت، رهبر کره شمالی طی مذاکراتی که هفته گذشته در پکن برگزار شد، به رییس جمهور چین گفت، با بازگشت به گفت‌وگوهای شش‌ جانبه درخصوص برنامه هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی کشورش موافق است.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، ماه‌ها کمرنگی روابط پکن و پیونگ‌یانگ با سفر محرمانه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به چین پایان یافت. چین در خصوص این دیدار اظهار کرد، کیم جونگ اون به پایبندی به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شده است.

روزنامه نیکی با ارجاع به چندین منبع آگاه مرتبط با چین و کره شمالی نوشت، بر اساس اسنادی که پس از دیدار رهبر کره شمالی و شی جینپینگ، رییس جمهور چین منتشر شده، کیم به شی جینپینگ گفته است که با از سر گیری مذاکرات شش‌ جانبه که در سال ۲۰۰۹ متوقف شد، موافق است.

کره شمالی، آمریکا را مقصر توقف این مذاکرات در سال ۲۰۰۹ دانسته است. طرف‌های حاضر در این مذاکرات، کره شمالی و جنوبی، آمریکا، روسیه، ژاپن و چین هستند و میزبانی آن را پکن بر عهده دارد.

این منابع خبری اظهار کردند، ممکن است کیم تمایل خود را به مذاکره با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در نشستی که بنا است در ماه مه برگزار شود نیز ابراز کند اما مشخص نیست که این به معنای از سر گیری مذاکرات خواهد بود یا خیر.

چین از گذشته نزدیک‌ترین متحد سری کره شمالی بوده است، با این وجود روابط میان این دو کشور با پیگیری برنامه موشکی و هسته‌ای از جانب کره شمالی رو به وخامت گذاشت و حمایت چین از تحریم‌های سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ را به دنبال داشت.

کره شمالی در مذاکرات پیشین خود گفته است، در صورتی که آمریکا نیروهای خود را از کره جنوبی خارج کرده و به اصطلاح چتر هسته‌ای بازدارنده خود را از کره جنوبی و ژاپن بردارد، از زرادخانه هسته‌ای خود صرف نظر خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا