اجتماعیاستان هااسلایدرفوری

لزوم شفاف سازی بودجه مراسم بزرگداشت نهضت جنگل

بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی

مراسم بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی سه سال است در استان گیلان برگزار می شود. این مراسم با محوریت نهضت جنگل و با حضور چهره های علمی پژوهشی و سیاسی به بازخوانی نهضت جنگل در ابعاد گوناگون میپردازد. نهضتی که خود را متعلق به فرودستان می دانست و یاد آور مردان و زنانی است که همچون شهدا و سرداران هشت سال دفاع مقدس چشم بر مادیات دنیا بسته و قدم در راه ایثار و دین و ملت گذاشتند.

این مراسم در آغاز با حضور و همکاری جوانان فعال حوزه اجتماعی و سیاسی شروع به کار کرد و در بخش های سخنرانی ها و سمینار ها و ارائه مقالات همراه بود. روندی که تا دوره پیش ادامه داشت و البته بعضا به خصوص در دوره اخیر کوچک تر شده.

در واقع با بررسی روند چند ساله این مراسم در بخش های گوناگون به خوبی میتوان از پایین آمدن سطح و کیفیت این مراسم و سیاسی تر شدن آن نسبت به سالهای گذشته آگاه شد. مراسمی که در آغاز تنها جهت حفظ و بررسی جنبش جنگل بود اما اینک با حواشی و سوالات جدی در اذهان عمومی مواجه شده است!

جوانانی که در سال اول این مراسم بی هیچ گونه چشم داشت مالی دل به کار داده بودند در جلسه ای با حضور دکتر نجفی استاندار سابق گیلان که اتفاقا رفاقتی تنگاتنگ با برگزارکننده اصلی این همایش نیز داشت متوجه دریافت مبالغ بالایی از سوی مجریان آن که گویا از طریق سازمان برنامه و بودجه تامین شده است می شوند!بودجه ای که تا امروز هرگز مشخص نشد صرف کدام هزینه کرد شده است؛ آیا این بودجه ، صرف جوانانی که با عشق به قیام جنگل و اهداف والای آن پا به میدان گذاشته بودند گردیده و یا صرف صاحبان روزنامه ها و نویسندگان مقالاتی که با همین نیت بی چشم داشت پا به میدان گذاشته بودند؟ و یا آن مبالغ صرف المان ها و یاد بودها و کتاب هایی منتشره در این مسیر شده است. چرا که آنچه از مشاهدات و اطلاعات به دست آمده بر می آیدقسمتی از این بودجه شاید نه تنها در این راستا هزینه نشده که حتی کتابی که به این منظور تهیه شده بود در خود این مراسم با دریافت مبالغی از شرکت کنندگان در اختیارشان قرار گرفته است! البته شائبه های دیگری هم در مورد هزینه ها و دریافتی های این مراسم مطرح است که با توجه به روحیه و سابقه اقتصادی برخی از افراد پیرامون این برنامه چندان خارج از ذهن نیست!

جالب انکه در مراسم امسال تقریبا تماما جزئیات این مراسم حذف می شود. حتی بخش مقالات هم دیگر در کار نیست و تنها یک مراسم سیاسی با حضور علی لاریجانی برگزار می شود. در واقع این مراسم تبدیل به مراسمی تمام سیاسی می شود که مشخص نیست برای برگزاری آن با توجه به مبالغ دریافتی برای دوره های پیش چه هزینه ایی پرداخت شده است! مبالغی که در حضور استاندار وقت گیلان تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه ای نسبت به آن اعتراض کردند و آن را اسراف بیت المال دانستتند. با توجه به شعار دولت تدبیر و امید و اصلاح طلبان صاحب نفوذ در قدرت در خصوص شفافیت و مبارزه با فساد در هر سطحی انتظار می رود تا برگزار کننده گان این مراسم هر چه زودتر میزان بودجه های دریافتی و موارد مصرف آن را به صورت مشخص و شفاف در اختیار عموم بگذارند و بهتر است از یاد نبرند هدف جنبش جنگل که شهدای ارزشمندی در این راه از جان و مال خود گذشتند را می توان مقابله با زیاد خواهی و قدرت طلبی سود جویان و مبارزه با چپاول اموال مردم دانست.

رسانه ما به عنوان یک پایگاه خبری که شفاف سازی را از آغاز از اصول کاری خود می داند آمادگی انتشار ریز مبالغ دریافتی و هزینه کرد این مراسم را دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا