آخرین خبرهااجتماعیفرهنگی و هنری

رضا مددی : در تربیت نیروی انسانی و منابع مالی عقب هستیم

رضا مددی : در تربیت نیروی انسانی و منابع مالی عقب هستیم

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد: هنوز مفاهیم سند تحول در آموزش و پرورش جاری نیست و راهی به غیر از آموزش نداریم.

به گزارش تدبیرشرق: رضا مددی در آیین افتتاحیه دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری آن که با حضور مسئولان و نخبگان حوزه و وزارت آموزش و پرورش در مجتمع یاوران مهدی(عج) در قم برگزار شد، گفت: در دو سال گذشته در سیاست‌های آموزش و پرورش و فعالیت‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، این برنامه را مدنظر داشتیم که از مسیر حوزه و آموزش و پرورش به دنبال نشر و ترویج تفکر تربیت اسلامی در آموزش و پرورش باشیم.

وی افزود: در ترویج و تبیین گفتمان تحول در آموزش و پرورش، مفاهیم باید به صورت گفتمان درآید اما هنوز مفاهیم سند در آموزش و پرورش جاری نیست و راهی به جز آموزش نداریم.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اضافه کرد: سال اول نشست‌های زیادی در معرفی سند تحول برگزار شد اما به شکل عمیقی انجام نگرفت؛ در حالی که باید این مبانی به صورت آگاهی‌بخشی صورت بگیرد و برای شروع کار به افرادی نیاز است که به سند اشراف کامل داشته باشد.

مددی ادامه داد: در این سند مبانی نظری ۴۵۰ صفحه است؛ برنامه درسی ملی نیز یک جزوه محدود و مفید است که چارچوب سیاست‌گذاری‌ها برای تولید محتوای درسی را ارائه می‌دهد که در این دوره، شرکت‌کنندگان با آنها آشنا می‌شوند.

وی یادآور شد: مبانی نظری با بهره‌گیری از علوم انسانی ارائه شده است، البته هنوز مبانی نظری به روش آموزشی تبدیل نشده است؛ در این مسیر همه حوزه‌ها در تربیت اسلامی تلاش می‌کنند تا چارچوب فکری را تبیین کنند و مبانی نظری به مرحله اجرا نزدیک شود.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یادآور شد: در مورد مبانی نظری و چارچوب فکری ۱۳۱ راهکار ارائه شده که قرار است از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی شود؛ این دوره بر مبانی نظری متمرکز است و بیشتر روش شناخت سند در این دوره مرور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین انتظار از نخبگان حوزه و دانشگاه در تحقق سند با مبانی نظری این است که بیش از پیش با مبانی آشنا شوند و در شهرستان‌ها و استان‌ها به صورت هسته مرکزی آن را به آموزش و پرورش و کارشناسان انتقال دهند به گونه‌ای که برای مدیران در مدارس قابل فهم باشد و توانمندی نیروی انسانی مورد تأکید باشد.

مددی اظهار داشت: این سند باید بر اساس مبانی نظری بازنگری شود هر چند سند تحت نظارت آیت الله اعرافی تدوین شد و رهبری نیز از اجرای سند حمایت می‌کنند.

وی در مورد وضعیت اجرای سند در آموزش و پرورش گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای برنامه ششم توسعه، بند ۷۵ را ابلاغ کردند که اجرای سند در طول برنامه در سطح کلان از اصلی‌ترین تکالیف است.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یادآور شد: اجرای سند جزء مفاد برنامه ششم است که مجلس تصویب کرده و در برنامه ششم تأکید بر اجرای سند شده و بر جلوگیری از هر گونه اقدام مغایر با اهداف نیز تأکید شده است.

وی بیان کرد: حتی دولت که برنامه تفصیلی برنامه ششم توسعه را در سایت سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده است در آن به طور آشکار هدف‌گذاری‌های آموزش و پرورش را بر اساس شاخص‌های سند تحول عنوان کرده است، بنابراین دولت در طول برنامه ششم توسعه برنامه‌اش مبتنی بر سند تحول است.

مددی افزود: در آموزش و پرورش در طول ۶ سال گذشته در حوزه اجرایی تلاش‌های خوبی به ثمر نشست و در سال جاری پایه یازدهم مستقر شده و سال آینده پایه دوازدهم مستقر می‌شود بنابراین در اجرای سند تحول در بخش برنامه درسی ملی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش کار کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: تغییر ساختار نظام آموزشی و مأموریت درسی بر استقرار دوره‌ها طبق مصوبه پیش رفته و در تألیف، اصلاح و بازنگری کتب دانش‌آموزان نیز تلاش شده جهت‌گیری رعایت شود و با وجود فشردگی‌ها، وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده کتاب‌های درسی را همسو با سند تحول و نظام آموزشی تطبیق دهد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما در بخش ملی از مصوبات عقب نیستیم اما باید دید تغییرات در کتاب‌های درسی و شیوه‌ها توانسته است خروجی لازم را ارائه دهد؛ این امر نیاز به بازنگری دارد البته ما در بخش تربیت نیروی انسانی و در حوزه منابع مالی عقب هستیم و در تنگنا و محدودیت قرار داریم در حالی که بخش مهمی از توسعه تحول به نیروی انسانی وابسته است.

وی تصریح کرد: در سند تحول بر تدوین برنامه‌ریزی نظامات تأکید شده و ۶ زیر نظام تعریف شده است با تصویب این زیرنظام‌ها مسیر اجرایی شدن تسریع می‌‌شود؛ در این چند سال اخیر از سال ۹۴ به بعد طبق شواهد تمامی سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش مبتنی بر سند بوده است.

/ایلنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا