آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشی

شمس: باید به حال این صدا و سیما تاسف خورد

شمس

عضو کمیته فنی مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا، برگزاری مسابقات این رده سنی برای اولین بار در آسیا را اتفاق بزرگی برای قاره کهن دانست و بابت پخش نشدن بازی ایران از تلویزیون گفت باید به حال صدا و سیما تاسف خورد.

به گزارش تدبیرشرق، اولین دوره مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا با قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید. مسابقاتی که تعداد زیادی ایرانی در راس تیم برگزاری اش قرار داشتند. علی کفاشیان به عنوان رئیس کمیته فوتسال آسیا، مسئول برگزاری مسابقات بود و علی تارقلی‌زاده نیز به عنوان رئیس دپارتمان فوتسال آسیا، در تیم اجرایی آن قرار داشت. همچنین حسین شمس سرمربی سابق تیم ملی ایران عضو کمیته فنی مسابقات بود و از نزدیک بازی‌ها را زیر نظر داشت.

در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با حسین شمس را در ارتباط با مسابقات فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا و همچنین انحلال تیم فوتسال دبیری تبریز می‌خوانید:

* به عنوان ناظر فنی، ارزیابی شما از اولین دوره مسابقات آسیایی زیر ۲۰ سال چیست؟

با توجه به اینکه فوتسال در تمام قاره‌ها با بحران روبرو شده، حرکت قابل توجهی در آسیا به وجود آمد و AFC به عنوان اولین قاره، مسابقات زیر ۲۰ سال را در آسیا برگزار کرد. این مسابقات با بودجه قابل توجه ۱.۵۵ میلیون دلار از سوی AFC برگزار شد. همچنین حضور ۲۱۱ تیم در این مسابقات اتفاق فوق‌العاده‌ای بود چرا که اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در رده بزرگسالان با حضور تنها ۹۹ تیم برگزار شده بود. همچنین تیم‌ها با آمادگی بسیار خوبی شرکت کردند. حضور سه مربی ایرانی در مسابقات در تیم‌های مختلف نشان می‌دهد تیم‌های آسیایی علاقه خاصی به مربیان ایرانی دارند. تعداد مربیان اسپانیایی حاضر در مسابقات نیز بالا بود.

* گفته می‌شود نایب قهرمانی از عراق پس گرفته خواهد شد.

بله به احتمال فراوان این اتفاق خواهد افتاد و و تنها نقطه تاریک مسابقات نیز تقلب تیم ملی عراق بود که تقریبا تمام بازیکنانشان بزرگسال بودند. تیم‌ها نیز در جلسه هماهنگی با AFC به این موضوع اعتراض داشتند و مسئولانAFC در پاسخ گفتند که به پاسپورت عراقی‌ها اعتماد کردند؛ با این حال شنیده‌ام مسئولان تیم تایلند مدارکی را آماده کرده و معتقدند حق‌شان ضایع شده است. آنها حتی در رختکن به بازیکنان‌شان اعلام کردند که نگران نباشند، چرا که به جای عراق به المپیک صعود خواهند کرد. این موضوع در کمیته انضباطی AFC بررسی شده و به زودی باید منتظر جریمه سنگین و محرومیت چند ساله برای عراق باشیم.

* بازی‌های ایران را هم زیر نظر داشتید؟

متاسفانه با توجه به اینکه در سالن دیگری مستقر بودیم،‌ تنها دو بازی ایران در مرحله نیمه نهایی و فینال را دیدم. در هر دو بازی بخصوص فینال، فوق‌العاده با تمرکز ظاهر شدند و حتی یک موقعیت هم به حریف ندادند. معتقدم صانعی استراتژی خوبی برای بازی فینال در نظر گرفته بود. با این حال باید اذعان کرد تایلند به همراه ایران دو تیم شایسته این مسابقات بودند. توحید لطفی بهترین بازیکن شد و محمد طاهری بازیکن دیگر تیم ملی که در قطر بازی می‌کند توسط رضا کردی به تیم ملی معرفی شد. او چپ پای فوق‌العاده‌ای است که مرا یاد کاظم محمدی ملی‌پوش سابق ایران می‌اندازد. او از هر کجا شلیک می‌کند توپش راهی دروازه می‌شود. همچنین ما سه دروازه‌بان شایسته داشتیم. عقب‌گیرهای خوبی هم در تیم بودند و گل سرسبد بازیکنان توحید لطفی بود که با اختلاف زیادی بهترین بازیکن مسابقات شد. محمد طاهری نیز به عنوان دومین بازیکن تاثیرگذار مسابقات شناخته شد و بعد از آن محمد اوسامانموس از تایلند به عنوان سومین بازیکن برتر مسابقات انتخاب شد. ما همچنین می‌توانستیم عنوان آقای گلی را هم به دست بیاوریم اما نتیجه عجیب ۱۰ بر ۷ در بازی ازبکستان و مغولستان باعث شد تا بازیکن ازبک این عنوان را به خود اختصاص دهد.

* تایلند باز هم در آسیا ایران را به دردسر انداخت و ما در نیمه نهایی پنج گل از این تیم دریافت کردیم.

درست است که ایران مقابل تایلند به مشکل خورد اما استرس بازیکنان جوان ما مقابل ۱۲ هزار تماشاگر حریف، طبیعی به نظر می‌رسید. فکر می‌کنم هر کسی غیر از علی صانعی سرمربی تیم بود، دچار شوک می‌شد اما این مربی با کمک دستیارانش آرامش را به تیم تزریق کرد. همچنین تایلندی‌ها با بازی پاورپلی خوبی که داشتند دو بار به بازی برگشتند. صانعی اما در بازی فینال استراتژی هوشمندانه‌تری را انتخاب کرد و عراقی‌ها مانده بودند چه کار کنند. ما فینال را خیلی راحت‌تر بردیم طوری که خودم تصور نمی‌کردم به برتری برسیم.

* گفته می شود ایران بهترین تدارک را در بین تیم های آسیایی برای این مسابقات داشت.

بله من هم معتقدم فدراسیون فوتبال و کادر فنی تدارک بسیار خوبی برای این مسابقات دیده بود و حمایت مناسبی از سوی مسئولان به عمل آمد. حضور علی کفاشیان و علی تارقلی‌زاده در راس کمیته فوتسال AFC باعث شد کسی نتواند حق ایران را بخورد. حتی عراقی‌ها روز قبل از فینال حسابی کری خواندند و گفته بودند آمده‌ایم تا ایران را شکست دهیم اما حواس کفاشیان و تارقلی‌زاده به حواشی بود؛ بنابراین نشان داده شد که داشتن کرسی در فیفا وAFC از ضایع شدن حق تیم‌های ملی ما در میادین بین‌المللی کمک زیادی می‌کند.

* انتقاد زیادی هم از سوی فوتسالی ها به عدم پخش این مسابقات از شبکه‌های ایرانی شد.

باید به حال این صدا و سیما تاسف خورد. مسابقات در تمام کشورهای آسیایی پخش شد اما مردم ایران نامحرم بودند و صداوسیما این دهن‌کجی را به آنها کرد. ایران در حضور ۲۰ تیم قهرمان آسیا شد اما تنها کشوری بود که مردمش بازی آن را ندیدند. تیم ملی فوتبال جوانان در جام جهانی به ناکامی رسید و در حالی که موفقیت فوتسال ایران در آسیا می‌توانست ناراحتی آن را پاک کند ولی نمی‌دانم مسئولان شبکه سه و شبکه ورزش چه پدرکشتگی با فوتسال دارند که حاضر نشدند قهرمانی جوانان ایران را پوشش دهند. ما تنها می‌توانیم این انتقادها را مطرح کنیم اما پیگیری آن با مسئولان فدراسیون فوتبال است. شنیده‌ام مهدی تاج قول‌هایی داده که در قرارداد جدید با صداوسیما، فوتبال و فوتسال کنار هم لحاظ شوند.

* به نظر شما باید چه راهکاری اندیشیده شود تا تیم ملی با آمادگی کامل در المپیک جوانان ۲۰۱۸ شرکت کند؟

پیشنهاد می‌کنم تنها چهار پنج بازیکن از بزرگسالان به این تیم اضافه شود و تیم ملی که در آسیا قهرمان شد به بازی‌های داخل سالن ترکمنستان اعزام شود. حتی اگر قهرمان هم نشویم ارزش دارد چرا که تیم‌های دیگر آسیایی مانند تایلند و ژاپن این سیاست را در پیش گرفتند؛ بنابراین برای اینکه چهار سال دیگر عزا نگیریم و نگوییم تیم ملی پشتوانه ندارد، بهتر است از الان این پوست‌اندازی را انجام دهند. همچنین پیشنهاد می‌کنم قرارداد کادرفنی تیم ملی تا پایان المپیک، سفت و محکم بسته شود و ما این تیم را به تورنمنت‌های مختلف اعزام کنیم. مدال المپیک آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند همه کارها را زمین بگذارند و از این تیم حمایت کنند.

* تعدادی از بازیکنان تیم ملی امید محصول استعدادیابی در مدارس هستند. آیا این استعدادیابی‌ها ادامه خواهد داشت؟

توحید لطفی که بهترین بازیکن آسیا شد چند سال پیش با تیم دانش آموزان در مسابقات کرواسی قهرمان شده بود. همچنین شهبازی دروازه‌بان این تیم با دانش آموزان در ایتالیا به نایب قهرمانی رسیده بود؛ بنابراین اهمیت استعدادیابی از آموزش و پرورش را به خوبی می‌توان درک کرد. مسابقات دانش‌آموزی ۲۰۱۸ به دلیل اینکه قرار است در سرزمین‌های اشغالی فلسطین برگزار شود، نمی‌توانیم در آن شرکت کنیم اما باید استعدادیابی را ادامه داد.

* یکی از مهم ترین اتفاقات حاشیه‌ای فوتسال در چند وقت اخیر، انحلال دبیری بوده است.

جلسه‌ای با علی کفاشیان و علی تارقلی‌زاده در حاشیه مسابقات راجع به انحلال دبیری داشتیم و در آنجا کفاشیان قاطعانه اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد این تیم منحل شود. او گفت با شهرام دبیری رفاقت دارد و از دیروز (یکشنبه) که به کمیته فوتسال بازگشته رایزنی‌هایش را با این باشگاه شروع کرده و مطمئنم اجازه این اتفاق را نخواهد داد. فکر می‌کنم حوادثی که بین سلیمانی و افشین دبیری به وجود آمد سوء‌تفاهمی بیش نبود و با یک جلسه حل می‌شود. انتظار از هر دو طرف این است که سعه صدر به خرج دهند.

* به نظر شما بازگشت دبیری به لیگ شدنی است؟ با توجه به اینکه بازیکنان اصلی این تیم رضایتنامه گرفته و جدا شده‌اند.

بازیکنان زیادی در دبیری مانده‌اند و تنها چند بازیکن شاخص جدا شدند، ضمن اینکه پیدا کردن بازیکن در تبریزی که این همه استعداد دارد کار آسانی است. تنها فدراسیون فوتبال و مهدی تاج باید زودتر، از این باشگاه دلجویی کرده و موضوع را ختم به خیر کنند. به شخصه خیلی امیدوارم تا ظرف یکی دو روز آینده خبر بازگشت دبیری‌ها را بشنوم. شنیده‌ام کمپینی نیز با حضور بیش از هزار نفر تشکیل شده و تا هر چه سریعتر آب رفته را به جوی برگردانند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا