آخرین خبرها

فنر قیمت نفت در می‌رود؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اویل پرایس،در گزارش آژانس بین المللی انرژی اعلام شده بود که ذخایر نفت خام در هفته های آینده در انبارهای نفت پایان می یابد.این گزارش موجب غافلگری بازارها شده است، به طوری که بازارها دوره افزایش سهام را برای تولیدکننده های نفت آمریکا افزایش دادند.

در بخش تولید،قیمت ها صعودی تر از حد انتظار شده اند.برآوردها نشان می دهد که این افزایش ها پایدار نیست،اما گزارش های تازه هم نشان می دهد که میزان تولید نفت آمریکا  هزار بشکه نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

این اولین بار در سال ۲۰۱۸ است که تولید نفت آفزیکا افزایش قابل توجهی نداشته؛ البته یک دلیل آن شاید تغییر فصل هم باشد که موجب کاهش تقاضا شده است.اما این گزارش در بازار نفت به افزایش صعودی قیمت تفسیر شده و نفت برنت و وست تکزاس اینترمدیت روز پنج شنبه افزایش قیمت داشتند.

کاهش تولید نفت آمریکا در منطقه کوشینگ و اوکلاهاما که تقاطع خط لوله جهان و مقر نرخ گذاری قیمت نفت است،اتفاق افتاده است  و کاهش تولید نفت کلید قیمت ها در بازار شده است.

رکود بازار نفت در سال ۲۰۱۴ آغاز شد؛ زمانی که مخازن ذخیره سازی نفت در سراسر دنیا پر از نفت شد.بازار نفت برای دوره ای تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفت.

اگر خط لوله کوشینگ که بخش عمده ای از تغذیه نفت مورد نیاز مرکز تحویل نفت خام آمریکا در اوکلاهاما بر عهده دارد، و بسته شدن آن به معنای کاهش میزان ذخایر نفتی آمریکاست،را شاخص قرار دهیم،بازار نفت تحت تاثیر این کاهش قرار خواهد گرفت.

در هفته منتهی به ۱۶ فوریه تولید نفت در کوشینگ به ۳۰ میلیون بشکه در روز رسید که کمی بیش از ژانویه ۲۰۱۷ است.

البته اینکه قیمت ها بالاتر هم برود،مبهم است.در ماه نوامبر کوشینگ هنوز بیش از ۶۰ میلیون بشکه نفت نفت ذخیره داشت که در ۶ هفته گذشته تاکنون ۱۶ میلیون بشکه ذخیره شده آن تخلیه شده است.

کامرز بانک در گزارشی نوشت که سهام کوشینگ از ماه نوامبر کاهش یافته است که این کاهش مستقیما به دلیل کاهش ذخایر در این بخش بوده است.

همانطور که اشاره شد،کاهش سهام به طور معمول در طول یکسال اتفاق می افتد،آنهم درست زمانی که پالایشگاه ها تمایل دارند که برای تعمیر و نگهداری در فصل تابستان تولید خود را کاهش دهند.حال آنکه گزارش های منتشره از سوی آژانس بین المللی انرژی و البته تحلیل برخی کارشناسان حاکی است که در سه ماهه اول و دوم سال جاری میلادی به دلیل این اتفاق روند صعودی خواهد داشت.

دلیل دیگری که می تواند این پیش بینی را محقق کند،منحنی قیمت در آینده است.زیرا نفت وست تکزاس و برنت در حال حاضر در بازار معاملات آتی به قیمت های کنونی رسیده اند که این موضوع نشان می دهد که ذخیره نفتی سودآور نیست.

با این وجود براساس گزارش آژانس بین امللی انرژی  قیمت ها به زودی رشد خواهد کرد.حتی اگر تولید پالایشگاههای اصلی آمریکا کاهش یابد،تولید نفت شیل به کمک خواهد آمد.

در عین حال که صادرات نفت ایالات متحده در سطح بالا باقی خواهد ماند.در حال حاضر تولید نفت ایالات متحده سطح بالایی است.حتی اگر تولید نفت کوشینگ کاهش یابد، نفت شیل جایگزین آن خواهد شد و از کاهش ذخایر نفتی جلوگیری می کند.

در نهایت یک خط لوله تازه در هفته جاری از کوشینک به ممفس به کمک خواهد آمد.

۳۵۳۵

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا