آخرین خبرها

ژاپن چگونه افزایش جمعیت سال‌خوردگان را کنترل می‌کند؟

ژاپن چگونه افزایش جمعیت سال‌خوردگان را کنترل می‌کند؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اکونومیست،حدود ۳۰درصـد از ۴۱۸هزار نفری که در شهر تویامای ژاپن زندگی می کنند ۶۵ ساله یا بالای ۶۵ سال هستند. متوسط این رقم در کل کشور ژاپن ۲۷درصد است. انتظار می رود سهم سالخوردگان در شهر تویاما تا سال ۲۰۲۵ به بالای ۳۲درصد برسد. جمعیت در این شهر نه تنها خاکستری می شود، بلکه در حال کاهش یافتن نیز هست. در سال ۲۰۰۵ حدود ۴۲۱هزار نفر در این شهر تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۳۹۰هزار نفر خواهد شهر زندگی می کردند اما حالا ترکیب جمعیت این شهر متحول می شود.

اکثر شهرهای ژاپن با همین مشکل مواجه هستند. سالانه حدود ۴۰۰مدرسه در ژاپن بسته می شود؛ اکثر آنها به مرکز نگهداری سالخوردگان و بازنشسته ها تبدیل می شوند. در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰۰هزار مرگ بیش از تولد در ژاپن رخ داده است. اگر ژاپن به رویه فعلی اش ادامه بدهد یک  سوم جمعیت خود را )و چهار نفر از هر ده کارگرش را) تا سال ۲۰۶۵ که نوه خانم اوناگاوا بازنشسته می شود، از دست خواهد داد.

  چطور می توان با جمعیت کمتر زندگی کرد؟

ژاپن اعتقادی به مهاجرت انبوه ندارد. تلاش ها برای افزایش نرخ باروری نیز اغلب با شکست مواجه شده البته مواردی استثنایی وجود دارد. تنها راهکار پیش روی ژاپنی ها این است که یاد بگیرند چطور می توان با جمعیت کمتر در کشور زندگی و این زندگی را اداره کنند.

 شهردار تویاما امیدوار است به این هدف دست پیدا کند. نخستین تمرکز این شهر روی حمل ونقل عمومی است. افرادی که سنی از آنها گذشته اغلب بدنی بیمار دارند و به کمک نیاز دارند. اتوبوسها دیگر مانند گذشته مشتری ندارند و تعداد مسافران آنها از ۴۰هزار نفر در روز در سال  ۱۹۹۵ به ۱۷هزار نفر در روز در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

به این ترتیب هزینه ای که صرف اتوبوس ها می شود باید صرف نوع دیگری از حمل ونقل عمومی بشود. در این بین هزینه پرستاری از سالمندان نیز افزایش یافته است.

ژاپنی ها سعی دارند افراد را به زندگی به شیوه ای متفاوت ترغیب کنند. یکی از آنها استفاده از قطارهای سریع السیر است که هزینه کمتری نیز دارد. کسانی که ۶۵سال به بالا هستند باید بتوانند بلیت ها را به قیمت ارزان تری تهیه کنند و همچنین بتوانند به کمک این شبکه راه ها به هر جایی که بخواهند سفر کنند.

 دولت هزینه هایی صرف راه اندازی مراکز نگهداری از سالمندان کرده که مطابق قوانین این روزها با استقبال این افراد همراه شده است. افراد دولتی باید بتوانند به صورت رایگان از موزه ها و باغ وحشها دیدن کنند. نتیجه همه اینها نیز این بوده که ژاپن بتواند حضور تعداد بالای سالخوردگان را در شهرهای خود کنترل کند و در عین حال کاری کند که شهروندان از زندگی خود احساس رضایت خاطر داشته باشند.

شهردار تویاما می گوید: «ما می خواهیم شهرهای کوچک با مردمان پیر طوری باشد که همه در آن با آسایش و شادی زندگی کنند.» تلاش های دولت ژاپن که تاکنون همین وضعیت را نشان داده است. به نظر می رسد ژاپنی ها  بتوانند با موفقیت بیشتری افزایش جمعیت سالخوردگان را نسبت به سایر کشورها کنترل کنند.

۳۵۳۵

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا