آخرین خبرهاعلم و تکنولوژی

رتبه نخست ایران در بخش بهداشت و درمان در منطقه

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در بخش بهداشت و درمان به اجرای عدالت بسیار نزدیک شده ایم، گفت: ایران از نظر بهداشت و درمان رتبه نخست در منطقه را کسب کرده است.

به گزارش تدبیرشرق، شاهین آخوندزاده روز دوشنبه در پنجمین همایش دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور ویژه دانش آموختگان حوزه های پزشکی و پیراپزشکی در انستیتو پاستور ایران با اشاره به اسناد بالادستی که تاکید دارد باید کشور اول منطقه در تولید علم، فناوری و نوآوری باشیم، گفت: با اقدامات صورت گرفته به جرات می توانیم بگوییم که اکنون در بخش بهداشت و درمان رتبه نخست در منطقه هستیم.
وی با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر اجرای عدالت در کشور، اظهار داشت: اکنون خدمات ارائه شده در بیمارستان های دولتی تفاوتی با بیمارستان های غیردولتی ندارد و بهترین خدمات به افراد ارائه می شود.
آخوندزاده گفت: در کنار دستاوردهای علمی که وزارت بهداشت و درمان کسب کرده به اجرای عدالت در بخش بهداشت و درمان نیز بسیار نزدیک شده ایم.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: اعتبارات پژوهشی ما یک دهم کشور ترکیه است، اما از نظر توان علمی به خصوص در بخش علوم پزشکی از این کشور پیشی گرفته ایم.
وی گفت: با هدف ارتقای بخش علم و فناوری در بخش بهداشت و درمان، در ۵سال گذشته از جمله کارهایی که توسط دولت و با حمایت مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، ایجاد ردیف بودجه مستقل برای مراکز تحقیقاتی بود که در این مدت تعداد مراکز تحقیقاتی ما که از ردیف بودجه مستقل استفاده می کنند، از ۳۴به ۵۳ مرکز رسیده است.
وی با بیان اینکه مهم ترین ماموریت وزارت بهداشت افزایش توان علمی ورسیدگی به نیروی انسانی است، خاطرنشان کرد: حمایت از استادیاران جوان در ۵سال فعالیت در دانشگاه های علوم پزشکی، حمایت از افراد با توان علمی متوسط به بالا و طرح پژوهشی از جمله اقدامات است.
آخوندزاده گفت: تکمیل ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی و احداث ۱۰ آزمایشگاه جدید، حمایت سالانه یک میلیارد تومان از مجلات پزشکی و بین المللی سازی مجلات پزشکی از دیگر اقدامات با هدف ارتقای علم و فناوری در بخش علوم پزشکی است.
وی با اشاره به رونمایی نظام نوین اطلاعاتی در حوزه علوم پزشکی در دهه فجر، اظهار داشت: این نظام اطلاعاتی، ۱۲سامانه دارد و کمک زیادی به ایجاد هر چه بیشتر رقابت علمی کرده است.
قائم مقام معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کل بودجه پژوهش وزارتخانه در سال جاری ۶۰۰میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۵۰درصد آن محقق شده، این در حالی است که بودجه پژوهشی یک دانشگاه در عربستان سعودی چندین برابر ماست، با این وجود توانسته ایم در بخش علم و فناوری در منطقه و حتی دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
آخوندزاده ادامه داد:با ۴۸ محقق یک درصد از برترین های دنیا را داریم که رتبه قابل توجهی است و اینکه از نظر جایگاه علمی رتبه ۱۶ را در دنیا داریم، نشان دهنده این است که کمبود امکانات مانعی برای رشد علم در کشور نشده و بالاتر از کشورهای منطقه هستیم.
وی با بیان اینکه یک سوم شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی قرار دارند، بیان داشت: بخشی از فارغ التحصیلان ما می توانند از این بخش با هدف ورود به این عرصه با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی ما محدود است استفاده کنند.

** ارتقای شاخص های بهداشت و درمان در ایران بی نظیر است
رییس فرهنگستان علوم پزشکی و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که ارتقای شاخص های بهداشت و درمان در جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است.
سید علیرضا مرندی در همایش دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور ویژه دانش آموختگان حوزه های پزشکی و پیراپزشکی در انستیتو پاستور ایران، افزود: با وجود محدودیت هایی که داشته ایم، توانسته ایم بیشترین فعالیت ها و دستاوردها را ارایه دهیم.
وی ادامه داد: به ما القا می کردند که نمی توانیم، اما نشان دادیم که می توانیم و هر کاری در جمهوری اسلامی شدنی است.
مرندی گفت:در مقایسه با آمار مرگ ومیر در قبل از انقلاب با شاخص امروز در بخش بهداشت متوجه می شویم که چه دستاوردهای عظیمی در بخش بهداشت و درمان کسب کرده ایم.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب تحقیقات در کشور صورت نمی گرفت و اگر هم تحقیقی انجام می شد، خیلی ضعیف بود، درحالی که امروز پژوهش های محققان ما در دنیا حرف برای گفتن دارد.
در ادامه این مراسم از ۲۰چهره برتر حوزه سلامت کشور تقدیر شد.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا