اصلی ترین روش تجاریسازی محصولات دانشبنیان، سرمایه گذاری در صندوق های خطر پذیر
سورنا ستاری در دومین نشست مخترعان منتخب بازار دارایی فکری با معاونت علمی اظهار کرد: مخترعان و صاحبان ایده باید بدانند که یکی از اصلی ترین روش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان یافتن سرمایه گذار در حوزه خطر پذیر است
به گزارش تدبیرشرق، وی با اشاره به این که در ابتدای فعالیت بازار دارایی های فکری موافق ایجاد این بازار نبوده گفت :در حدود چهار سال پیش مفاهیمی مانند استارتاپ، سرمایه گذاری خطرپذیر، اختراعات ، تجاری سازی ، بازار دارایی های فکری و اتفاقاتی که امروزه در دانشگاه ها صورت می گیرد به این شکل و به صورت توسعه یافته وجود نداشت .
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه افزود :اما در حال حاضر تمام این موضوعات پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و همه به دنبال توسعه و پیشرفت حوزه دانش بنیان هستند و جهت گیری های دولت به سمت توسعه بازار دارایی های فکری است.
ستاری یادآور شد: در حال حاضر اختراعات در بدو اختراع به فروش می رسند و در اصل عدد و رقم های این معاملات مهم نبوده و تنها انجام این معاملات یک اتفاق بسیار بزرگ است.
وی گفت: این اتفاق برای مخترعان نوید بسیار خوبی است و باید بدانند که یکی از روش های اصلی تجاری سازی محصولات دانش بنیان سرمایه گذاری د رحوزه خطر پذیر است.
ستاری با تاکید بر اهمیت موضوع سرمایه گذاری در حوزه خطر پذیر اظهار کرد : سرمایه گذاری خطر پذیر باید جایگزین ابزاری مانند پرداخت وام شود زیرا در این حوزه نمی توانیم از نتیجه نهایی موضوع اطمینانی داشته باشیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به همکاری این معاونت با سازمان بورس و اوراق بهاداراشاره کرد و گفت : امیدواریم با توجه به همکاری خوبی که با سازمان بورس و فرابورس داشته ایم اقدامات بهتری را در جهت توسعه بازار دارایی های فکری و تجاری سازی محصولات اختراعات به فروش رفته داشته باشیم.
نهادینه کردن بازار دارایی های فکری در کشور اقتصادی موفق را به دنبال دارد
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی، در ادامه این نشست گفت: پس از رویارویی با کش و قوسهای گوناگون در جریان برگزاری فستیوالهای مختلف بازار داراییهای فکری، در حال حاضر به مرحلهای رسیدهایم، که میبایست به دنبال نهادینه کردن این بازار در کشور باشیم و با ایجاد بستری مناسب در پارک پردیس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فرا بورس ایران، بهصورت رسمی و قانونی و با جایگاهی مشخص و تعریفشده در کشور حرکت کنیم.
دلیری با اشاره به اینکه در روزهای نخست به دلیل سخت بودن قوانین ارزشگذاری در بازار، امیدی به فعال شدن بازار داراییهای فکری در کشور وجود نداشت، بیان کرد: در ابتدای کار، تبدیل ایده به دانش هم ازلحاظ ارزشگذاری و هم از جهت پذیرش ایده، توسط سرمایهگذاران کار آسانی نبود ولی خوشبختانه باوجود ارائه طرحهای خوبی که میتوانست مطابق با نیاز بازار تولید شوند و همچنین استقبال خوب سرمایهگذاران از طرحها، توانستیم پیشرفت خوبی در این مسیر داشته باشیم.
دلیری با اشاره به اینکه رویدادهای کارآفرینی در حال حاضر در تمام شهرستانهای دوردست کشور در حال برگزاری است گفت: در زمینه بازار داراییهای فکری در کشور، بستر را باید به نحوی گسترش دهیم تا جامعیت عمومی در همه استانهای کشور داشته باشد، همانطور که بستر فعالیت در زمینه استارت آپ ها ویکندها در حال حاضر به نحوی گسترشیافته که توانسته در تمام شهرستانهای کشور دورههای خود را برگزار کند. لذا فعالیت در بازار داراییهای فکری نیز باید به نحوی نهادینه شود، تا در تمام استانهای کشور عمومیت پیدا کند.
دلیری بابیان اینکه دوره فعالیتهای سنتی به سر آمده است گفت: در حال حاضر نیازمند توجه بیشتر در زمینه استارت آپ ها و فعالیت فناورانه هستیم، چراکه اینها هستند که میتوانند به دنبال خود سرمایهگذاری، سود و رفع نیازهای جامعه را در پی داشته باشد.
رونق بازار طرحهای بازار دارایی فکری
اکبر قنبرپور رییس مرکز فن بازار ملی معاونت علمی نیز همچنین در این نشست بیان کرد: در نخستین نشست ۶ قرارداد به ارزش ۴۵ میلیارد ریال به امضا رسید و امروز ۸ قرارداد رونمایی میشود.
وی با ارائه گزارش کلی از بازار دارایی فکری، فستیوالهای نوآوری و امضا قراردادها گفت: در حال حاضر ۲۳۸ اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری در تابلو بازار دارایی فکری درج شده است. در این بازار ۳ نوع معامله پیشبینیشده است که میتواند به صورت لیسانس، مشارکت و یا فروش قطعی باشد.
رییس مرکز فن بازار ملی ایران ادامه داد: تاکنون ۲۱ مورد به ارزش ۱۶۵ میلیون ریال در این بازار معامله شده است. به طور میانگین ارزش هر معامله انجام شده ۷۵۰ میلیون تومان تخمین زده میشود.
وی با اشاره به اینکه این بازار برای حفظ رونق خود نیاز به رویدادهای عرضه نوآوری دارد گفت: این رویداد توسط فن بازار برگزار میشود و در طول سال در جریان است. فستیوالها از طرفی حضور مخترعین و از طرفی دیگر حضور سرمایهگذاران را در بردارند. در یک رویداد نیم روزه ملاقات و مذاکرات انجام میشود و از طریق کارگزار مذاکرات روز فستیوال پیگیری میشود.
قنبرپور افزود: تاکنون ۱۱ فستیوال برگزار شده است که در این میان یک فستیوال در کرمانشاه و باقی آنها در تهران بوده است. این فستیوالها در حوزههای خدمات شهری، صنعت لوازمخانگی، صنعت تجهیزات پزشکی (۲ فستیوال)، صنایع مواد غذایی، صنایع پلاستیک و پلیمر، صنعت سنگ، صنعت رنگ و رزین، صنعت تجهیزات ورزشی و توانبخشی، صنایع شیمیایی و پلیمر بودند.
وی همچنین از برگزار دو فستیوال یکی در حوزه سلامت کرمان و دیگری در حوزه صنایع بهداشتی و آرایشی تا پایان سال ۹۶ خبر داد.به گفته رییس مرکز فن بازار ملی معاونت علمی بیش از ۸۰۰ مخترع در این ۱۱ رویداد درگیر شدهاند که در نهایت ۱۰ درصد آنها برای سرمایهگذاران ارائه داشتهاند. ۲۵۰ سرمایهگذار و مجموعه تولیدی نیز درگیر این رویدادها شدهاند.
مرکز فن بازار ملی معاونت علمی با همکاری شرکت فرابورس برای افزایش شناخت مخاطبان و نیز بازاریابی و عرضه مناسب نوآوریهای عرضهشده در این بازار، برگزاری رویدادهایی را با عنوان فستیوالها عرضه نوآوری طرحریزی کرد.