آخرین خبرهابین الملل

چین: اجازه بی عدالتی به آمریکا در تجارت را نمی دهیم

به گزارش تدبیرشرق به نقل از روزنامه گلوبال تایمز، این بیانیه تصریح می کند تبعیض و بی عدالتی تجاری آمریکا برای دو کشور مشکل ساز شده است.
این موسسه می افزاید آمریکا سلسله تدابیر ضد تجاری علیه چین و چند کشور دیگر در نظر گرفته است که نقض مقررات و نرم های بین المللی است.
این بیانیه رفتار و راهبردهای تجاری جدید دولت آمریکا علیه چین را غیرمنطقی و ناعادلانه توصیف کرده و افزوده است با واشنگتن مقابله خواهد شد.

نشریه می نویسد آمریکا و چند کشور دیگر اخیرا تدابیری بر ضد چین در زمینه افزایش تعرفه بر روی فولاد وارداتی از چین و محصولات مشابه در نظر گرفته اند.
این گزارش ادامه می دهد که آمریکا با اقدامات ضد تجاری در حال مسموم کردن مناسبات دو کشور است.
همزمان وزارت بازرگانی چین بیانیه ای جداگانه منتشر کرده و در آن آورده است که چین مقررات سازمان تجارت جهانی را در صادرات محصولات ذی ربط نقض نکرده است.
گزارش حاکی است که آمریکا ۴۰ درصد از فولاد مورد نیاز خود را از کشورهای کانادا، کره جنوبی و برزیل تامین می کند.
بر این اساس چین در سال گذشته میلادی حتی جزو ۱۰ کشور اول صادر کننده فولاد به آمریکا نبوده و میزان صادراتش به آن کشور یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بوده و در سال گذشته میلادی نیز صادرات فولاد خود را به کشورهای مختلف جهان در مجموع ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کاهش داده است.
‌آمریکا چندی پیش نیز تعرفه بر روی ماشین های لباسشویی وارداتی از چین را برای سه سال آینده تا ۵۰ درصد بالا برد و برای صفحات خورشیدی نیز تا چهار سال دیگر تعرفه ۳۰ درصدی اعمال کرد.
این مهمترین تصمیم تجاری ترامپ از زمان تصمیم برای خروج از پیمان شراکت تجاری فرا اقیانوسیه (تی پی پی) و مذاکره مجدد در مورد ‘نفتا’ (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) است.
وزارت بازرگانی چین تاکید کرده است آمریکا با این کار نمی تواند مشکلات تجاری داخلی خود را برطرف کند بلکه ضربه سنگین دیگری به تجارت شکننده در دنیا وارد می کند.
روزنامه چاینا دیلی نوشته است کشورهایی که شامل این تعرفه ها هستند احتمالا بزودی شکواییه های خود را تسلیم سازمان تجارت جهانی خواهند کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا