آخرین خبرها

اینفوگرافیک | از ضریب «هوش دیجیتالی» و تأثیر آن بر کودکان چه می‌دانید؟

اینفوگرافیک | از ضریب «هوش دیجیتالی» و تأثیر آن بر کودکان چه می‌دانید؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس، هوش در انسان جنبه‌های مختلفی دارد. کارشناسان معتقدند که برای موفقیت به هوش احساسی یا EQ نیاز داریم و برای کسب احترام به چیزی به نام LQ یا هوش عاشقانه. با این حال در دنیای امروز که بر پایه فناوری اطلاعات ساخته شده است، عنصری به نام «هوش دیجیتالی» بیشتر از هر چیز دیگری کارآمد است.

اما هوش دیجیتالی یا DQ چیست؟ سبک زندگی انسان روزبه‌روز بیش‌ازپیش در صنایع ارتباطی درگیر می‌شود و به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت که درگیری کودکان با رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتالی، روزبه‌روز افزایش پیدا کند. این امر موجب می‌شود که میزان تعامل و درک از این تعامل، عاملی به نام هوش دیجیتالی را به وجود بیاورد.

در این میان میزان آلودگی دیجیتالی نیز عنصری مهم است، همان‌طور که در اینفوگرافیک زیر می‌بینید، میزان آلودگی کودکان به ارتباطات دیجیتالی در کشورهای مختلف به‌شدت بالا گرفته است. در این میان هوش دیجیتالی سبب می‌شود که کودکان بتوانند بدون آسیب دیدن از این خطر، به یادگیری عناصر دیجیتالی بپردازند.

برای مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

بدون وجود هوش دیجیتالی، تهدیدهای آنلاین می‌تواند به‌شدت مخرب باشد و به همین دلیل، بنیادی به نام «انستیتوی هوش دیجیتالی» به وجود آمده است تا با گردآوری اطلاعات لازم بتواند این موضوع را کنترل کند. بر اساس گزارش این انستیتو، کودکان کشورهای درحال‌توسعه بیشتر با خطر تهدیدهای دیجیتالی روبه‌رو هستند. این میزان ۱٫۳ برابر آمار کشورهای توسعه‌یافته است و بر اساس آن، کودکان ۸ تا ۱۲ ساله در ۲۹ کشور جهان در معرض خطرهای دیجیتالی جدی قرار دارند.

با این حال باید دید که شرایط هر کشور تا چه میزان بر هوش دیجیتالی کودکان تأثیر دارد. شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک روی DQ به‌عنوان عاملی مهم در جذب نیرو حساب باز می‌کنند و به همین دلیل نیز از امروز باید شرایط کنترل و بهبود این نوع از هوش را در کودکان پایه‌ریزی کرد تا نسلی هوشمند و آماده ورود به بازار کار مدرن را در اختیار داشته باشیم.

۵۴۵۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا