آخرین خبرها

تفویض نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبری به مجمع

تفویض نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبری به مجمع

ماجرای صندلی‌های خالی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سن بالای اعضا

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در گفت‌وگوی تلویزیونی امشب خود با مردم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ارزیابی خود از اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام در سه دهه گذشته و برنامه های این مجمع برای آینده اظهار کرد: در قانون اساسی سه وظیفه مهم برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر شده است. اولین وظیفه،‌ حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس است. اگر شورای نگهبان مصوبه‌ای را خلاف شرع یا قانون اساسی دانست و آن را رد کرد اما مجلس اصلاح نکرد و اصرار بر آن مصوبه داشت، آن موضوع را به مجمع ارسال می‌کنند تا در آنجا این اختلاف حل ‌شود.

اهم صحبت های او از این قرار است: 

* از وظایف مجمع،‌ مشورت دادن به رهبری برای تدوین سیاست‌های کلان نظام است که زیربنای همه قوانین و قواعد کشور است. سیاست‌های کلی، جهت حرکت نظام در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی را مشخص می‌کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سیاست‌های کلی پیشنهادات خود را به رهبری تقدیم می‌کند که ایشان پس از بررسی، ان را ابلاغ می‌کند که به عنوان اسناد بالا دستی لازم اتباع است. وظیفه دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام حل معضلاتی است که از سوی رهبری به مجمع ارجاع می‌شود تا در آنجا راه‌حلی برای آن پیدا شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سه وظیفه اقدامات خوبی انجام داده است.

* یکی از وظایفی که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند، نظارت بر اجرای سیاست‌ها و اسناد بالادستی است. در این دوره اخیر رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کردند که هیات منتخبی نظارت فعال بر اجرای این سیاست‌ها و مصوبات مجمع داشته باشد و شاخص‌های این اجرا و کیفیت نظارت ها را تدوین کند تا نظارت پویا ایجاد شود.

*سیاست‌های کلی نظام به عنوان روح قوانین کشور است و باید در مصوبات به دنبال احیای سیاست‌های کلی بود و با اهداف آن همسو باشد. این مساله بسیار مهمی است که نیاز به نظارت دقیق و فعال و پویا دارد. از اول همه رهبری به‌آن تاکید داشتند.

* در گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون نظارت داشت که آنچنان فعال نبود اما در این دوره تحول رخ داده و این هیات انتخاب شده و در حال تدوین آیین نامه برای نظارت پویا است و قرار است خدمت رهبری داده شود تا با تایید ایشان، این هیات منتخبب متخصص بتواند دقیق تر آن مواد اسناد بالا دستی را در کشور احیا کند.

*قوانینی که مجلس تصویب می‌کند به شورای نگهبان فرستاده می‌شود. مجمع هم نظارت می‌کند تا با سیاست‌های رهبری مخالف نباشد و با آنها مطابقت داشته باشد. بررسی قوانین مربوط به شورای نگهبان است اما خود مجمع هم می‌تواند اعلام کند که این مصوبات خلاف قوانین مجمع است و یا تخلفاتی که در اجرا دیده می‌شود، باید رفع شود.

*در آیین‌نامه نظارتی دنبال آن هستیم که ضمانت اجرایی برای اجرای موارد تصویب شود. یک مشکلی هم که سیاست‌ها دارد این است که تفسیرهای گوناگون از آن وجود دارد و شاید برخی از اختلاف ها برای همین است

نظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سن بالای اعضا

*{درباره بالا بودن سن اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام} همان طور که می‌دانید اعضای مجمع را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند. در مجمع افراد جوان کم نیستند اما طبیعت کار مجمع این است که تولید فکر و برنامه کند که نیازمند تجربه است و لازم است افراد دارای سن بالا در مجمع باشند.

*به ترکیب افراد هم نگاه کنید، می‌بینید که از طیف‌های مختلف در مجمع حضور دارند چراکه مجمع نیاز به اندیشه، فکر و تجربه دارد.

* برخی از اعضای مجمع نیز جنبه حقوقی دارند ، مثل روسای سه قوه که این انتخاب‌ها موفق و خوب است. در دنیا هم چنین مجلس‌هایی مانند سنا وجود دارد که افراد با تجربه در آن قرار دارند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام همان سنا است

*{درباره این که گفته می شود در کنار مجلس شورای اسلامی هم یک مجلس سنا داشته باشیم} این بحث بازنگری در قانون اساسی مدتی است که مطرح است. امام تیز بینی و بصیرت داشت، مجمع تشخیص مصلحت نظام همان کاری که سنا می‌تواند انجام دهد را انجام می‌دهد. چون اعضای مجمع انسان‌های نخبه، با سابقه و محترم کشور هستند، هیچ تنشی در آن شکل نگرفته است. نوع برنامه‌ریزی هم کارهای فکری است که نشات گرفته از خبرگی در سیاست‌های نظام است.

*در مجمع بحث‌ها جنبه فکری و علمی پیدا می‌کند که با دلیل و مستند رد یا تائید می‌شوند. موضوعی هم که باعث می‌شود اختلاف به وجود نیاید این است که موارد قبل از مطرح شدن به کمیسیون‌ها می‌رود و مورد بررسی و دقیق قرار می‌گیرند و بعد به مجمع می‌آیند.

ماجرای صندلی خالی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

این صندلی خالی جایگاه روسای سه قوه است. البته برخی مانند روسای قوای مقننه و قضائیه که با قوانین بیشتر در ارتباط هستند بیشتر هم به جلسات مجمع پایبند هستند. در برخی مواقع هم چون روسای قوا کارها دیگری هم دارند و ممکن است نرسند در جلسات شرکت کنند که ما تذکر دادیم و انشالله می آیند و جای خالی را پر می کنند.

۲۷۲۱۶

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا