آخرین خبرهابین الملل

نشریه استرالیایی:ترامپ به دنبال حمایت از تغییر نظام در ایران است/هر گونه پسرفت اقتصادی در ایران منجر به تقویت تندروهای ایران می شود

دونالد ترامپ
تدبیرشرق: یک رسانه استرالیایی نوشت:آنچه نگران کننده است این است که ترامپ نه تنها به دنبال درگیری با ایران در حوزه برجام، برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه است بلکه به دنبال حمایت از تغییر نظام در ایران نیز باشد. اگر چنین سیاستی بخش مهمی از سیاست های ترامپ در قبال ایران باشد باید گفت نتیجه آن در قبال ایران معکوس عمل خواهد کرد.
 تصمیم ترامپ مبنی بر لغو تحریم ها علیه ایران در ۱۲ ژانویه برای خریدن وقت جهت ایجاد حمایت های بیشتر از سوی طرف های برجام در خصوص مواضعش بوده است. اما این تصمیم می تواند راه جایگزینی برای ارتقای اصلاحات در ایران نیز باشد.
بر اساس این گزارش، دولت ایران تحریم های آمریکا را که از نظر آنها استمرارشان نقض برجام است دلیل اصلی ناتوانی هایشان از حذف فساد و بهبود اقتصادی می دانند. در عین حال این بهانه تراشی ایران قابل قبول است.
موضع ترامپ در قبال برجام، کمپانی های آمریکایی را از سرمایه گذاری در ایران منصرف کرده و کمپانی های اروپایی ای که در ایران سرمایه گذاری کرده اند نیز دچار اضطراب هستند.
این رسانه استرالیایی در ادامه روحانی را رییس جمهوری خواند که خواستار تغییر و اصلاحات در ایران است. او در سال ۲۰۱۷ به واسطه دستاوردهایی که در برجام و مذاکرات هسته ای به دست آورده بود بار دیگر رای آورد.
با وجود اینکه برخی معتقدند او واقعا صدای میانه روی سیاسی ایران نیست اما واکنش او به اعتراضات اخیر و اینکه اظهار داشت صدای اعتراض مردم و درخواست های ضد فساد و اصلاحات اقتصادی آنها را شنیده نشان دهنده درک او از موقعیت است.
بر اساس این گزارش بعد از برجام وضعیت اقتصاد ملی ایران بهبود یافت. رشد اقتصادی از منفی ۱٫۸ درصد به ۴ درصد رسید. اما معضلات ساختاری مانع دستاوردهای بیشتر برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معاش مردم می شود.
در ایران مساله اعمال مجدد تحریم های آمریکا یکی از مشکلات اقتصادی دولت روحانی است که باید حل شود. از همه مهم تر موضع آمریکا در قبال ایران و برجام خطر تقویت تندروها را در ایران بیشتر کرده است.
این رسانه استرالیایی به برخی گمانه زنی ها در مورد دست داشتن اطرافیان رییس جمهور سابق ایران در اعتراضات اخیر اشاره کرده و نوشت: هر گونه پسرفت اقتصادی در ایران منجر به تقویت روایت تندروها درباره رابطه با غرب خواهد شد .آنها معتقدند رابطه با غرب به نفع ایران نیست و روحانی نمی تواند اقتصاد ایران را بهبود ببخشد.
به گزارش استراتژیست، مساله نگران کننده دیگر اعمال تحریم های جدید آلمان علیه ایران است. این کار پاسخی به فشارهای آمریکا برای سخت گیری علیه ایران و به بهانه برنامه موشکی ایران است. اما تصمیم ترامپ مبنی بر تعلیق مجدد تحریم های لغو شده در برجام به ویژه تحریم های مرتبط با بانکها یک رویکرد سازنده بود که می تواند فرآیند اصلاحات در ایران را تقویت کند.
در این گزارش تصمیم ترامپ در مورد بانک ها را محل تنفسی برای روحانی خوانده و گفته شده با توجه به اینکه بانک ها بخش مهمی از اقتصاد ایران هستند، اقدام ترامپ اقدام ارزشمندی بود.
این آسان گیری ها در صورتی که به سایر ابعاد نیز تسری پیدا کند عامل بهبود اقتصاد در ایران خواهد شد. این نشان دهنده حسن نیت بخشی از دولت ترامپ در مورد ایران و در حمایت از توافق هسته ای  است.
به گزارش استراتژیست، آنچه نگران کننده است این است که ترامپ نه تنها به دنبال درگیری با ایران در حوزه برجام، برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه است بلکه به دنبال حمایت از تغییر نظام در ایران نیز باشد.  اگر چنین سیاستی بخش مهمی از سیاست های ترامپ در قبال ایران باشد باید گفت نتیجه آن در قبال ایران معکوس عمل خواهد کرد.
ایران اخیرا به همه اهداف استراتژیکش در خاورمیانه رسیده است و از حضور داعش در عراق و سوریه نهایت استفاده را برده است. ایران همچنین از گرم شدن روابط با ترکیه و قطر نیز بهره کافی برده است. همه این ها در حالی ست که دولت ترامپ نسبت به عواقب بازگشت ایران به دوران پیشا برجام جاهل است.
به گزارش این رسانه استرالیایی، موقعیت مستحکم استراتژیک ایران به معنای توانایی آنها در آزمون توانایی دولت ترامپ برای حفظ منافع استراتژیکش در خاورمیانه است.  اما دولت روحانی احتمالا به دلیل ضعف اقتصاد کشور تحت فشار باقی می ماند.
دولت ترامپ به جای حمایت از اعتراضات داخلی در ایران باید این اعتراضات را فرصتی برای استفاده از لغو تحریم ها به عنوان ابزاری برای تشویق ایران به اعمال تغییرات اقتصادی مثبت در کشور بداند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا