استان هایادداشت

مطالبه مردم:کار شورایی فقط همین!

شورای شهر رشت

معمولا در همه کشورهای جهان ،پارلمان شهری محمل عصاره نخبگان منطقه اعم از برجستگان اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی محسوب میشود.ورود به همه مقوله های زندگی انسانی از لحظه حیات تا ممات از ویژگی های یک شهرداری مطلوب است.پرداخت به حوزه فرهنگ و ورزش ،حمل ونقل داخلی و پایانه برون شهری،فضای سبز و منظر فیزیکی شهر،رتق و فتق مقوله پیچیده ترافیک،ساماندهی بازارچه های محلی ، تهیه وسایل دفن اموات و….تنها گوشه ای از صدها عنوان بدیهی از وظایف مدیریت شهری و به تبع آن شورای شهر در مقام ناظر وراس این بزرگترین نهاد عمومی غیر دولتی در هر شهر به شمار می آید.
بدون تردید تریبون و ویترین شورای شهر جذاب و وسوسه کننده است حتی شاید به دلیل مانیتور مرتب رسانه ها و جلسات پرطمطراق هفتگی مسحور کننده تر از کرسی مجلس!اما این میل به دیده شدن گاهی خطراتی چون کلیشه ای و تکراری شدن و به تعبیری منفعل شدن برای اعضا را هم در پی دارد!
شورای شهر رشت هم به سان سایر شوراهای به خصوص کلانشهرها از این جذابیت و شوق دیده شدن (شاید به دلیل کثرت رسانه های همگانی)حتی به نحو گسترد ه تری برخورداراست.
تا اینجای کار و اساسا میل به سلبریتی شدن اشکالی ندارد و چه بسا اگر در مسیر درست جهت سازی شود آثار خوبی هم برای توسعه رشت زیبا در پی خواهد داشت.
اما مشکل از آنجا آغاز میشود که این حواشی آنقدرپررنگ شوند که از متن فراتر روند و در بین این همه کار مانده به زمین شهری ، ناگهان شوراییان در مظان سیاستگذار ملی ظاهر شوند و عجییب آنکه با توجیه نماینده مردم بودن ازبیان ریز ودرشت هر مقوله مرتبط یا غیر مرتبط در راستای وظایف نمایندگی خود سخن رانند!
حرف مفصل از فلان مبحث جهانی و تعیین خط مشی برای دستگاه دیپلماسی، هرجلسه بیان چرایی حضور خود در انتخابات و اصرار به دعوت و بدتر از آن تکلیف بزرگان برای حضور( که ضمیر مستتر عدم شوق برای حضور در مهمترین ساختار مدنی منطقه ای را به دنبال دارد)، نطق کم رنگ و بسیار ضعیف هر هفته و…تنها گوشه ایی از توجه ببش از حد به حاشیه و فاصله از هدف اصلی کار شورایی قلمداد میشود.
هرچند که در این حین محافظه کاری ها و احتیاط های صنفی اعصاب خورد کن برخی دیگر به بهانه احراز فلان پست مدیریتی در شورای شهر و یا ترس از رد صلاحیت شدن در انتخابات مجلس و..را نیز نباید نادیده گرفت.
به هرروی شورای جوان پنجم رشت تازه در ابتدای راه است و در گذار پیچ و خمها وآزمونهای بزرگ امتحان خودرا بیش از پیش در پیشگاه رشتوندان پس خواهدداد.توجه به قداست رای مردم و پرهیز از پل سازی این کرسی مقدس برای مطرح شدن یا رسیدن به سمت های بالاتر ودوری از حاشیه سازی و پرداخت به اصل مطالبات و ضروریات مردم، امری لازم برای همه منتخبین پارلمان محلی رشت محسوب میشود.

/جارستان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا