اسلایدرعلم و تکنولوژی

کلاهبرداری کلان سه موسسه فعال در حوزه مبادله ارزهای مجازی

ارزهای مجازی

هنوز مدت زیادی از سقوط آزاد بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی نگذشته که یکی از سازمان های دولتی آمریکا سه کمپانی فعال در این حوزه را به کلاهبرداری متهم کرده است.

این سازمان کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالا (CFTC) نام داشته و وظیفه نظارت بر قراردادهای منعقد شده برای تحویل کالا یا خدمات در آینده را بر عهده دارد.

قراردادهای آتی یا آینده نوعی ابزار مشتقه مالی هستند که در بازارهای معاملات آتی خرید و فروش می شوند و فروشنده مکلف است در تاریخ مشخص شده در قرارداد، جنس یا کالای مورد نظر را به قیمت تعیین شده تحویل خریدار بدهد. به عنوان مثال خریداران قراردادهای آتی بیت کوین، این پول دیجیتالی را به مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار برای فرودین می خرند تا از افزایش قیمت احتمالی آن طی ماه های آینده منتفع گردند.

کمیسیون مذکور اخیرا کمپانی «CabbageTech» را به اتهام دریافت هزینه های اضافه برای خدمات تخصصی که هیچ گاه ارائه نشده تحت تعقیب قرار داده است.

کمپانی دیگر که The Entrepreneurs Headquarters Limited نام دارد نیز به ارائه بهره بر اساس ترفند پانزی و سوءاستفاده از سرمایه ۱٫۱ میلیون دلاری ۶۰۰ مشتری برای پرداخت بهره به اعضای دیگر متهم شده است.

ارزهای مجازی

ترفند پانزی که توسط «چارلز پانزی» ایتالیایی گسترش پیدا کرده بر این ایده استوار است که به جای سرمایه گذاری می توان از سرمایه مشترکان جدید برای پرداخت سود به مشتریان قبلی استفاده کرد. وی که اوایل قرن بیستم آه در بساط نداشت از همین طریق توانست میلیون ها دلار سرمایه به جیب بزند.

کمیسیون قرار دادهای آتی در حال تکمیل پرونده و مدارک علیه یک کمپانی دیگر است، هرچند اطلاعات بیشتری را در این رابطه ارائه نکرده است.

«جیمز مک دونالد» از مدیران ارشد CFTC در بیانیه ای اعلام کرده که افزایش علایق عمومی به بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی فرصت های تازه ای را برای کلاهبرداران فراهم کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا